در این دوره آموزشی قصد داریم شما کاربر گرامی را با کسب و کار اینترنتی و نحوۀ انجام آن آشنا کنیم. اساسا کسب و کار اینترنتی تمام یا بخش اصلی فعالیتش بر بستر اینترنت انجام میشود. این مقاله را میتوان یک دورۀ کامل آموزش کسب و کار آنلاین برای مبتدیان محسوب کرد که به مرور کامل میشود.


کسب و کار اینترنتی چیست؟

اغلب تصور میشود که کسب و کار اینترنتی یعنی راه اندازی یک وب سایت و بعد هم بروزرسانی آن! سپس پرداخت هزینه برای تبلیغات یا جذب تعدادی بازدید کننده برای سایت! متاسفانه این تصور کاملا باطل هست که هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و سرانجام باعث شکست میشود!

از اجزای یک کسب و کار اینترنتی شامل داشتن یک وبسایت مناسب که محتوای آن باعث ایجاد اعتماد شود، بازاریابی اینترنتی و فروش، پشتیبانی مشتریان هستند. پس میتوان نتیجه گرفت وبسایت، فقط یکی از بخشهای یک کسب و کار اینترنتی هست.

 


تفاوت تجارت الکترونیک با کسب و کار اینترنتی

تجارت الکترونیک یا E-Commerce زیرشاخه ای از کسب و کار اینترنتی هست که فقط به خرید و فروش و انجام معاملات در اینترنت می پردازد.

کسب و کار اینترنتی یا E-Business دارای مفهوم بسیار گسترده تری هست و فقط به معنی خرید و فروش و انجام معاملات از طریق اینترنت نیست.

 


مدل های رایج کسب و کار اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی مثل سایت های: آمازون، ا یبی، دیجی کالا، ایسام

شبکه های اجتماعی و انجمن های گفتگو مثل سایت های: فیسبوک، اینستاگرام، وب هاستینگ، پرشین تولز، مجید آنلاین

امپراطوری های اطلاعات و سایت های خبری، اطلاع رسانی و آموزشی مثل سایت های: زوم ایت، متمم

ارائه نرم افزار و بازی مثل سایت های: مایکروسافت، ادوبی، اپل، یوبی سافت، الکترونیک آرتس

سرویس های دلالی تبلیغات مانند سایت های آگهی یا سایت های خرید و فروش انواع خدمات مانند پُست، درگاه های پرداخت

خدمات مربوط به ایمیل مانند: جی میل، یاهو، هات میل

چند رسانه ای و مولتی مدیا مثل سایت های: یوتیوب، آپارات، آی تونز

ارائه خدمات تخصصی به دیگران مثل سایت های: طراحی سایت، بیمه، مشاوره، آموزش

سرمايه گذاری مشترک یا بطور واضح: بازار سهام یا بورس

تبلیغات اینترنتی مثل سایت های: گوگل ادوردز، ای نتورک، صباویژن، کلیک یاب

 


آیا میشود با راه اندازی کسب و کار اینترنتی پول پارو کرد؟

سایت های موفق زیادی در ایران وجود دارند با درآمد سالیانه میلیاردی مانند: پی سی دانلود، دیجی کالا، بامیلو، تخفیفان، نت برگ، آپارات، فرانش، فرادرس، کلوب، ورزش3 ، تخفیفان، بازار، دیوار، شیپور، بلاگفا، زومیت، پونیشا، بیتوته و صدا سایت دیگر نمونه های کسب و کارهای موفق اینترنتی در ایران هستند که واقعاً پول پارو میکنند. پس در ایران پتانسیل بالایی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد. اما موفقیت در کسب و کار اینترنتی کاملا بستگی به نحوه اجرای ایده توسط شما و عملکرد شما و میزان دانش شما درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی اصولی دارد. یعنی قرار نیست هر کسی هر کسب و کاری که راه بیندازد میلیونر شود!

البته علاوه بر نحوۀ اجرای ایده، خود ایده هم اهمیت دارد. مثلا اگر ایده شما این باشد که از طریق اینترنت فیلمهای ویدیویی بفروشید، معلوم هست که شکست خواهد خورد چون سایت های زیادی وجود دارند که مردم هر فیلمی که دوست داشته باشند را میتوانند بطور رایگان دانلود کنند.

از طرفی اگر ایده خوب و پرطرفداری هم داشته باشید احتمالا این فقط شما نیستید که میخواهید این ایده را اجرایی کنید و شاید قبل از شما افراد دیگری هم روی این ایده کار کرده اند بنابراین اگر ایدۀ باارزشی داشته باشید باید آمادگی این را هم داشته باشید که با سایت های زیادی به رقابت بپردازید.

روزانه تعداد زیادی سایت و کسب و کار اینترنتی راه اندازی میشود ولی تعداد کمی از اونها موفق میشن، چون آگاهی نسبت به کسب و کار اینترنتی اصولی ندارند و زود تسلیم میشوند. واقعیت این هست که بیش از 95 درصد کسب و کارهای اینترنتی در ایران کمتر از یکسال دوام می آوررند.

گفته شد پتانسیل کسب درآمد از اینترنت در ایران خیلی بالاست. حقیقت دنیای اینترنت این هست که وقتی وارد دنیای کسب درآمد از اینترنت میشوید درآمد شما هیچ محدودیتی نخواهد داشت و تمام مردم کشور میتوانند بازار شما باشند!

 


پتانسیل درآمد زایی اینترنتی در ایران!

اجازه دهید نگاهی سریع و گذار به آمارهای چند سال اخیر داشته باشیم. آیا میدانید؟

در ایران بیش از 50 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد

از کاربران اینترنتی موجود، فقط 45 میلیون کاربر موبایل داریم

خريد اينترنتی در ايران سالانه ۶۰ درصد رشد دارد

بیش از 3000 فروشگاه اینترنتی فعال و موفق در ایران وجود دارد

سالانه بیش از ۴ میلیون مرسوله پستی مربوط به فروشگاه های آنلاین ارسال میشود

بانک مرکزی از گردش 100 هزار میلیاردی خرید اینترنتی در ایران در سالهای اخیر را خبر داده


وجود صدها سایت موفق نمونه ای آشکار برای سودآوری بازار اینترنتی ایران هست. پس نگرانی را از خود دور کنید و فقط شروع کنید.

از علاقه مندان دعوت میشود که وبینار: کسب و کار اینترنتی! چرا و چگونه؟ را مشاهده فرمایید.

کلیپ ویدیویی: کسب و کار اینترنتی - قسمت اول

 

 

چه نوع کسب و کار اینترنتی ای راه اندازی کنیم؟

در پاسخ به این سئوال یک جوابی که موفقیت شما را تضمین کند این هست که: زمینه ای رو انتخاب کنید که واقعا عاشقِ آن هستید!

آیا فقط بفکر درآمد هستید یا اینکه واقعا میخواید درآمد بسیاربسیارعالی داشته باشید؟ تفاوت میان این دو را میزان علاقه مندی شما به کاری که انجام میدهید تعیین میکند. اگر فقط به فکر شغل دوم یا امرارمعاش از کسب و کار اینترنتی هستید، پس زمینه ای را انتخاب کنید که هیچ علاقه ای به آن ندارید! اما اگر میخواهید موفق شوید پس کارتان باید با علایقتان همراه باشد. تمامی کارآفرینان و افراد بزرگ تاریخ عاشق کارشون بودند.

پیر امید یا موسس سایت موفق e-bay در این ارتباط میگوید: اکثر مردم دنیا با توجه به علایق خودشون کار نمی کنند و فقط به خاطر پول کار می کنند! و به همین خاطر متاسفانه درآمد اکثر مردم دنیا بسیار کم و ناچیز هست. به سختی میشه فرد موفق و سرشناسی رو پیدا کرد که عاشق کار خودش نباشه. اگر به چيزی خيلی علاقه داشته باشی و سخت کار کنی، فکر میکنم موفق خواهی شد. ولی اگر تجارتی را شروع کنی تنها به اين اميد که کلی پول پارو کنی، احتمالا موفق نخواهی شد. چون اين دليل اشتباهی برای شروع يک کار تجاری است.

پیر امیدیار - بنیانگذار سایت e-bay


مزایای به دنبال علایق رفتن

افزایش خلاقیت شما

تبدیل شدن کار به یک تفریح لذت بخش

ساعات کار طولانی تر و بازدهی بیشتر بدون احساس خستگی

 


هیچ ایده مناسبی ندارم! باید چه زمینه ای را انتخاب کنم؟

معرفی برخی از حوزه های پرطرفدار برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی:

آموزش

ازدواج و روابط موفقیت مالی، تحصیلی و ...

سلامتی و تناسب اندام

تفریح و سرگرمی

آشپزی و غذاهای مختلف

پوشاک

ارائه خدمات مانند مشاوره، گرافیک (طراحی آرم و لوگو و کاتالوگ و...) ، طراحی سایت و...

فروشگاه اینترنتی


اگر ایده خاصی ندارید یکی از بهترین راه ها برای یافتن ایده، توجه به مسائل و مشکلات مردم و شناسایی خواسته ها و نیازهای آنهاست. اگر کسب و کاری راه اندازی کنید که هیچ علاقه ای به آن ندارید فقط با این انگیزه که بازار خوبی در آن زمینه وجود دارد و فقط برای کسب درآمد یقیناً به موفقیت پایداری نمی رسید. برای موفقیت در هر کسب و کاری نخستین و مهمترین هدف شما باید خدمت به دیگران باشه نه پول.

نگران این نباشید که شاید بازار خوبی برای تخصص یا علایق شما وجود نداشته باشه، اگر در کسب و کار خودتان شخص متخصصی باشید، به مرور مردم به شما اعتماد میکنند، شناخته میشید و میتوانید درآمد خوبی کسب کنید. اساساً موقعی که شما به موضوع خاصی علاقه دارید، مطمئن باشید افراد دیگری هم وجود دارند که وجوه مشترکی با شما دارند.

 


یافتن ایده مناسب برای شروع کسب و کار اینترنتی

میتونید از مشکلات و نیازهای مردم ایده های نابی دریافت کنید. تمامی ابداعات و اختراعاتی که تاکنون صورت گرفته فقط برای حل مسائل و مشکلات و رفع نیازهای جامعه بوده. پس سعی کنید پاسخی برای مشکلات و نیازهای مردم پیدا کنید


در این ارتباط آقای دکتر جهانگیری، یکی از معرف ترین سلاطین کارآفرینی در ایران میفرمایند:

"ای کاش های مردم چیه؟ حسرت های مردم چیه؟ مردم چه آرزوهایی دارند و دوست دارند چه چیزهایی داشته باشند؟

رابطه بهتر با همسر

تفریح و سرگرمی شغل و درآمد عالی

اعتماد به نفس

شهرت و محبوبیت زیبایی بیشتر

بیكاری امثال من ۵ دقیقه طول میكشد. نه بیشتر! در این کشور طلا ریخته اند، کسی جمع نمی کند!"

 


آموزش و به اشتراک گذاشتن مهارت هایتان با دیگران!

یکی از بهترین و پول سازترین روشهای کسب درآمد برای آن دسته از افرادی که هرچه فکر میکنند ایده ای پیدا نمیکنند اینستکه هر کاری که بلد هستید، هر تجربه ای که دارید، هر مهارت و تخصصی که دارید را به دیگران آموزش بدهید یا اینکه با آنها به اشتراک بگذارید. شاید باور نکنید اما اینکار یکی از پولسازترین و بهترین روشهای کسب درآمد از اینترنت است.

 


طرح کسب و کار برای کسب و کار اینترنتی

طرح کسب و کار جزو اولین کارهایی هست که برای شروع یک کسب و کار، چه کسب و کار اینترنتی و چه غیر اینترنتی باید انجام شود. طرح کسب و کار ترجمه Business Plan هست که گاهی به آن برنامه ی تجاری، طرح تجاری و برنامه ی کسب و کار هم گفته میشود. طرح کسب و کار یعنی تمامی جزئیات مربوط به یک کسب و کار که مکتوب شده باشد. این جزئیات شامل ایده، هدف، برنامه بازاریابی، سرمایه و نیروی انسانی مورد نیاز، بررسی بازار و... است.

هف از Business Plan یا داشتن طرح برای کسب و کار این هست که مشخص کنید چه هدفی را از کسب و کارتان دنبال میکنید وچه کاری میخواهید برای خودتان و دیگران انجام دهید و چه چیزهایی بدست آورید؟ چقدر سرمایه نیاز دارید؟ بازار هدف شما چیست و کجاست؟ (شناخت بازار) برنامه بازاریابی کسب و کاراینترنتی شما چیست؟ خدمات و محصولات شما چیست؟ و بسیاری از سئوالات نظیر اینها که جزئیات کسب و کار شما را مشخص و شفاف کند.

درصورییکه هنوز هم بدنبال ایده هستید توصیه میشود سری به مقالۀ ایده های ناب و عالی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بزنید.

کلیپ ویدیویی: کسب و کار اینترنتی - قسمت دوم

 


تحقیقات بازاریابی

خیلی وقت ها از موفقیت های دیگران به ما گفته میشود و از شکست ها و ناکامی های آنها سخنی به میان نمی آید. خیلی از ما از موفقیت و ثروت بیل گیتس مالک شرکت مایکروسافت و یا درآمدهای بسیار بالای شرکت هایی آمازون، اپل، دیجی کالا و ... شنیدیم اما از سرگذشت شرکت ها و کسب و کارهای نوپایی که به امید کسب درآمدهای بالا وارد این عرصه شده اند و بعد از صرف هزینه های زیادی دچار ورشکستگی شدند خبر نداریم!

تحقیقات بازاریابی یعنی اینکه بفهمید که چقدر مخاطب و یا مشتری احتمالاً برای محصولات و خدمات شما وجود دارد. در این راستا بررسی میانگین جستجوی ماهیانه برخی کلمات کلیدی در گوگل میتواند به شما کمک کند. آمار به دست آمده از ابزار Google Keyword Planner بسیار مفید هست.



اهمیت تحقیقات بازاریابی قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی

انجام تحقیقات بازار حداقل 2 مزیت مهم دارد:

1. قبل از تولید و ارائه محصولات و خدمات خود متوجه میشوید که چه اندازه مخاطب و چقدر طرفدار برای حوزه انتخابی شما وجود دارد. چقدر رقیب وجود دارد. رقبا دارند چطوری عمل میکنند. شما میخواهید یا باید چطور عمل کنید و بعد چقدر سرمایه گذاری میکنید. اگر نیاز باشد تیم کاری، ابزارها و کلا شرایط مورد نیاز را فراهم میکنید و بعد وارد میدان میشوید.

2. از به هدر رفتن سرمایه شما جلوگیری میکند. میتوانید ببینید که رقبا در کدام بخشها قویتر هستند و در کدام بخشها ضعیفترند، کدام قسمت هست که نیاز وجود دارد و رقبا نتوانستند به آن نیاز پاسخ بدهند. در کدام بخش تقاضای زیادی وجود دارد و عرضه در اون بخش کمتر از تقاضاست. تحقیقات بازار فقط برای قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیست بلکه در جریان کار هم نیازهست.



بهترین منابع و ابزارها برای انجام تحقیقات بازاریابی

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین بخش ها برای انجام تحقیقات بازار هستند که هیچ هزینه ای هم برای اون پرداخت نمی کنید.

پرس و جو و نظرسنجی از خانواده، دوستان، فامیل، همکاران، آشنایان و مردم در دنیای واقعی، دنیای مجازی، تالارهای گفتگو و ...

عضویت در خبرنامه و یا دنبال کردن صفحات شبکه های اجتماعی و وب سایت های شرکت ها و کسب و کار های رقیب و همکار.

بررسی، تجزیه و تحلیل نظرات و یا دیدگاه های مشتریان فعلی در سایت های رقیب

دنبال کردن و پیوستن به گروهای خبری مرتبط با زمینه کسب و کار اینترنتی شما.

بررسی نمونه های مشابه کسب و کار شما (بررسی نمونه های موفق و غیرموفق فعلی)

پرسیدن سوال به صورت مستقیم از صاحبان کسب و کارهای مشابه و موفق فعلی!

استفاده از ابزارهای رایگان شرکت گوگل مانند keyword planner , terends , suggestion



تقسیم بندی بازار و تعیین بازار هدف

تعریف تقسیم بندی بازار: یعنی تقسیم بازارها به زیرمجموعه های مشخص و انتخاب یکی از زیرمجموعه ها بعنوان بازار هدف یا شناسايی و گزينش آن قسمت از بازار كه کسب و کار شما بهتر و مؤثرتر میتواند پاسخگوی نيازهای مشتریان باشد.

تقسيم بازار باعث میشود تا توليدكننده یا عرضه کننده برای ارائه محصولات و خدمات خودش فعاليت های متمرکزتری انجام دهد از جمله تبليغات مناسب و مرتبط با بازار هدف. مثلا اگر میزان رضايت مشتريان از محصولات رقبا در سطح پايينی باشد میتوانید از اين موقعيت برای فروش محصولات خودتان استفاده كنید. این یعنی ساختن مزیت رقابتی (در نقاطی که رقبا ضعیف هستند شما قوی باشید و رضایت مشتریان را در آن بخش ها جلب کنید)

نکته: بهتر است بازار هدف شما جایی باشد که رقابت کمتری در آن هست تا بتوانید با هزینه کم، فروش بالایی داشته باشید و به سوددهی برسید.



مثالی از تمرکز بر بازار هدف کوچک

سایت Blog.ir را برای شما مثال میزنم. بجای اینکه مثل یک سیستم وبلاگدهی تکراری در بازار رقابتی بزرگ فعالیت کند، بازار هدف کوچک تری را انتخاب کرد و موفق شد.

به نظر شما چرا اینکار را انجام داد؟ غیر از اینکه اکثر اعضای گروه بیان خودشان از نخبگان ممتاز دانشگاهی کشور بودند، اگر بخواهیم فقط از نظر بازاریابی این سایت را بررسی کنیم در زمانیکه این سیستم راه اندازی شد رقبا تقریبا تمام بازار وبلاگها را تسخیر کرده بودند، رقبای قدرتمندی مانند بلاگفا، پرشین بلاگ، میهن بلاگ و ... اما بلاگ دات آی آر یک کار هوشمندانه انجام داد و آن این بود که جامعه متخصصان و اهل قلم را به سمت خودش کشید و به عبارتی تقریبا "تمام" بخش کوچکی از کل آن بازار را تصاحب کرد! این سیستم وبلاگدهی با شعار رسانه متخصصان و اهل قلم پا به عرصه گذاشت و موفق شد متخصصان و اهل قلم را جذب خود کند.


بازار هدف کوچک تری را انتخاب کنید

آیا مخاطب سایتی با موضوع موفقیت میشوید که تمام مقالات، محصولات، خدمات و همه فعالیتش درباره موفقیت هست یا مخاطب سایت خبری و سیاسی ای میشوید که چند مطلب یا بخشی هم با موضوع موفقیت دارد؟ اگر بخواهید خرید کنید از کدام خرید میکنید؟

برخی وب سایت ها هستند که همه چیزی میفروشند از صنایع دستی گرفته تا قطعات کامپیوتر!

قطعاً اگر بخواهید قطعات کامپیوتر بخرید از سایتی خرید میکنید که تخصص و تمرکزش فقط بر روی قطعات کامپیوتر هست! اکثر سایت هایی که همه چیز میفرشند و همه چیزی در آن پیدا میشود در همان ابتدای کار شکست میخورند.

آیا محصولی درباره آموزش کسب و کار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی را از سایتی که در آن محصول آموزش چگونگی پرورش قارچ و ماهی هم وجود دارد خرید میکنید؟

اگر بخواید اخبار it را بخوانید وارد سایت زومیت، دیجیاتو و سایتهای تخصصی اخبار it میشوید یا وارد سایت فارس نیوز و تابناک؟



مزیت رقابتی

مزیت رقابتی چیست؟ هر آنچه شما را از رقیبانتان متمایز کند. اگر مزیت رقابتی ندارید هرگز پا به میدان رقابت نگذارید!

جک ولشیکی از مدیران بسیار موفق و سرشناس سابق شرکت جنرال الکتریک نقل قول جالبی دارد: اگر مزیت رقابتی ندارید، بهتر است اصلا رقابت نکنید! یا اینکه اگر برای رقابت با دیگران امتیازی ندارید، از رقابت صرف نظر کنید!

هر چقدر بازاری که واردش شدید بزرگتر باشد و رقابت بیشتر، به همان نسبت مزیت یا مزیت های رقابتی شما هم باید بیشتر و برجسته تر باشد.

ست گودین میگوید: در یک بازار شلوغ، شبیه دیگران بودن به معنای شکست است! مزیت رقابتی یعنی داشتن حداقل یک ویژگی که شما را از رقیبانتان متمایز میکند. یا رقبا این ویژگی شما را اصلا ندارند و یا اینکه این ویژگی شما از رقبا بسیار برجسته تر و بهترهست.

بنابراین سعی کنید خدماتی ارائه بدهید که رقیبانتان ارائه نمی دهند.


چند نمونه از مزیت رقابتی:

سعی کنید حداقل یک مزیت رقابتی داشته باشید. پشتیبانی و خدمات پس از فروش بهتری نسبت به رقبا داشته باشید. به صورت عمده خرید کنید و در نهایت قیمت کمتری نسبت به رقبای خودتان ارائه بدهید. ارزانتر خرید کنید، ارزانتر هم بفروشید. محصولات خودتان رو سریعتر از رقیبانتان به دست مشتریان برسانید. محصولا تتان را در بسته بندی های زیباتر نسبت به رقبا ارائه بدهید. کیفیت بهتری نسبت به رقیبانتون ارائه بدهید.

گزینه های بالا را فراموش کنید! فقط بازاریابی بهتری نسبت به رقبا انجام بدهید!

بیاد داشته باشید: یک محصول با کیفیت عالی اما با بازاریابی ضعیف، نمیتواند فروشی بیشتر، از محصولی با کیفیت کمتر اما با بازاریابی قوی تر داشته باشد!

کلیپ ویدیویی: کسب و کار اینترنتی - قسمت سوم

 

 


آیا برای کسب درآمد از اینترنت حتماً باید یک وبسایت با دامین اختصاصی داشت!؟

لزوماً خیر! شما میتوانید کسب و کار اینترنتی خودتان را بصورت کاملا رایگان با راه اندازی یک وبلاگ ایجاد کنید. اما اینکار مانند ساختن خانه برروی آب هست. شما مالک وبسایت خود هستید اما هیچ مالکیتی برروی وبلاگی که در سیستم های وبلاگ دهی رایگان ساخته اید ندارید. پس در جواب این سئوال که چرا وب سایت بهتر از وبلاگ هست؟ مزایای بسیار زیادی میتوان برشمرد که وبسایت از آن برخوردار هست اما وبلاگ این مزایا را ندارد.

 


طراحی یک وب سایت برای کسب و کار اینترنتی

یکی از مواردی که باعث میشود فکر کنیم که کسب و کار اینترنتی خودمان را با وبلاگ آغاز کنیم، مجانی بودن وبلاگ هست. اما اگر کسب و کار اینترنتی شما برایتان اهمیت دارد، حتما از همان ابتدا به فکر راه اندازی وب سایت باشید. با اینکه وبلاگ رایگان هست اما در آینده برای گسترش و پیشرفت کارتان، مجبور خواهید شد که هزینه بپردازید تا مثلاً یک فروشگاه بتوانید راه اندازی کنید.

علاوه بر این هزینه های اولیه راه اندازی یک وبسایت بی نهایت پایین هست و قطعاً درآمدی که در آینده از وبسایت خودتان بدست می آورید، در مقابل هزینه ناچیز اولیه آن بحساب نمی آید. برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خودتان به وسیله وب سایت اصلا نیاز نیست که هیچ پولی به طراح وبسایت بپردازید. پیشنهاد میکنم مقالۀ یادگیری طراحی سایت بدون یک ریال هزینه را مطالعه بفرمایید.

شاید از خود بپرسید که: چطوری میشه بدون هزینه، سایت طراحی کرد؟ اینکار با سیستمهای مدیریت محتوا براحتی امکانپذیر هست. کار کردن با سیستمهای مدیریت محتوا (cms) خیلی آسان هست و هر کسی براحتی از عهدۀ آن برمی آید.

 


دامنه چیست؟

به اسم یا آدرس وبسایت ها دامنه یا دامین گفته میشود. دامنه شامل دو بخش هست، نام وب سایت و پسوند وب سایت مثلا: google.com

برای دامنه ها پسوندهای مختلفی وجود دارد که میتوانید ثبتشان کنید. مثلا .com / .ir / .net / .org /.co / .info / biz. و سایر پسوندها...



هاست چیست؟

قطعا میدانید که برای ذخیره ی اطلاعات در کامپیوتر نیاز به یک هارد دیسک دارید. بطور مشابه برای اینکه دیگران بتوانند اطلاعات وب سایت شما را در دنیای اینترنت ببینند یک هاست نیاز دارید که در واقع هاست را میتوان به همان هارد تشبیه کرد با این تفاوت که این هاست در فضای اینترنت در دسترس هست.

وقتی هاست و دامنه خودتان را از شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند خریداری کردید، آنها با استفاده از dnsها دامنه و هاستتان را به هم وصل میکنند تا وقتی کاربران نام دامنۀ سایت شما را در مرورگر اینترنت خودشان تایپ کردند بتوانند سایت شما را پیدا کنند.

بعد از طراحی صفحات سایت و آماده کردن فایلها و اطلاعات خودتان، باید آنهارا به هاست خود در اینترنت منتقل کنید.



نکات مهم برای انتخاب یک دامنه خوب

۱. دامنه باید کوتاه باشه یعنی تعداد حروف آن کم باشد یعنی از ۱۲ کاراکتر بیشتر نشود.

۲. از کلمات مخفف استفاده نکنید و تا حد امکان از اعداد استفاده نکنید.

۳. از خط فاصله استفاده نکنید یعنی به این صورت نباشد domain -name.com

۴. تا حد امکان مرتبط با حوزه فعالیت شما باشد.

۵. احتمال اشتباه تایپی وجود نداشته باشد.

6. میتوانید با دیگران هم مشورت کنید، حتی اگر یک هفته ها هم طول کشید در مورد آن فکر و تحقیق کنید تا نهایتا بتوانید یک نام مناسب و بی نقص را پیدا کنید.



ویژگی های یک هاست خوب

هاست خود را از شرکت های معتبر و با سابقه خریداری کنید تا به کسب و کار اینترنتی شما آسیب نرسد. از هاستینگ های بدنامی که با زور google ads خود را به نتایج اول گوگل رسانده اند خرید نکنید. هاست نامناسب باعث آسیب بسیار جدی به سئوی سایت شما میشود.

اگر میخواهید از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال و ... استفاده کنید باید هاست لینوکس بخرید.



معرفی برخی شرکت های معتبر و با سابقه هاستینگ ایران

شرکت نت افزار به آدرسnetafraz.com هاست اشتراکی ارزان و عالی با پشتیبانی فوق العاده قوی و کیفیت عالی و مشتری مداری.

شرکت هاست دی ال به آدرس hostdl.com بهترین در ایران! اما بسیار گران قیمت و فقط مناسب برای حرفه ا ی ها.

شرکت میهن وب هاست به آدرس mihanwebhost.com خدمات هاستینگ مناسب و قابل قبول حتی در هاست اشتراکی.

 


طراحی وب سایت

شما برای راه اندازی سایت خود دو گزینه پیش رو دارید:

۱. طراحی سایت توسط دیگران افراد یا شرکتهایی که طراحی سایت انجام میدهند.

۲.طراحی سایت توسط خودتان

اگر دیگران سایت شما را طراحی کنند همیشه به آنها وابسته میشوید و هروقت که بخواید تغییری در هرجای سایت خود ایجاد کنید یا امکانات جدیدی به آن اضافه کنید مجبورید دوباره به طراح سایت خودتان مراجعه کنید و مخارج آنرا بپردازید علاوه براین زمان زیادی هم تلف کنید و بسیاری مسائل و دردسرهای دیگر که بررسی آنها از حوصله خارج هست.

پس گزینۀ اول یعنی طراحی سایت توسط دیگران همواره هزینۀ بالایی به شما تحمیل میکند علاوه براینکه وابستگی شدید به شخص یا شرکتی دارید که ممکن هست همیشه در دسترس نباشد.

اما اگر خود شما سایت خودرا طراحی و راه اندازی کنید خیلی راحت تر خواهید بود و علاوه بر این، هزنیه های شما هم بطور چشمگیری کاهش پیدا میکند و هربار که بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید بدون وابستگی، خودتان میتوانید براحتی اینکار را انجام دهید.



سایتتان را خودتان طراحی کنید

لازم است بدانید طراحی یک سایت حرفه ای واقعاً کار ساده ای است. برای طراحی وب سایت، شما نیازی ندارید که برنامه نویسی بدانید بلکه با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا که کاملاً رایگان هستند میتوانید خودتان در چند دقیقه سایت خود را راه اندازی کنید. بنابراین اگر سایت خودتان را به وسیله سیستم های مدیریت محتوا طراحی و راه اندازی کنید طراحی سایت کار بسیار ساده ای هست.

 


سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا، ترجمه عبارت content management system یا بطور خلاصه و تخفیف یافته CMS هست. شرکت های طراحی وب، سا لها تجربه خود در طراحی و راه اندازی وبسایت های مختلف را در قالب یک نرم افزار CMS در اختیار شما گذاشته اند و شما میتوانید براحتی از این برنامه ها برای طراحی و مدیریت و توسعۀ سایت خود استفاده کنید.

بهترین گزینه استفاده از وردپرس برای طراحی سایت هست. امکانات سایت ساز وردپرس بسیار بالا و متنوع هست و کاملاً امتحان خود را پس داده و سایت های بسیار زیادی در سرتاسر دنیا از این CMS استفاده میکنند و به نظر من بهترین گزینه هست.

تاکنون نزدیک به صد میلیون سایت در دنیا با سیستم وردپرس راه اندازی شده و از این جهت رکورد دار است. کار با وردپرس واقعا راحت هست و این یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این سیستم های مدیریت محتواست.

 


مهمترین ویژگی های یک وبسایت خوب از نظر طراحی

۱. واکنش گرا (ریسپانسیو) بودن. یعنی در هر دستگاهی که کاربران به وسیله آن به اینترنت متصل هستند از قبیل موبایل یا کامپیوتر و ... به شکل مناسبی سایت نمایش داده شود و با هر نمایشگری در هر اندازه ای هماهنگ باشد.

۲. استفاده از طراحی فِلَت یا تَخت بجای استفاده از طراحی واقع گرایی یا real.

۳. سرعت بارگذاری یا لود شدن سریع با کارهایی مثل کم کردن حجم عکس ها یا یکجا آوردن اسکریپتهای پراکنده.

۴. استفاده از یک رنگ بعنوان رنگ اصلی که همه جای سایت از آن استفاده شود. علاوه بر وب سایت، در شبکه های اجتماعی، محصولات، کارت ویزیت بهتر است از همین رنگِ سازمانی استفاده شود.

۵. استفاده نکردن از جاوا اسکریپت زیاد، فِلَش و پخش خودکار موسیقی.

6. محیط دوستانه و کاربری ساده. هر بخش از سایت شما حداکثر با سه کلیک از صفحۀ اصلی باید در دسترس قرار گیرد.


کلیپ ویدیویی: کسب و کار اینترنتی - قسمت چهارم

 

 


دلایل شروع نکردن کسب و کار اینترنتی چیست

یک عزیزی میگفت:کارمندی بهترین شغلی هست که من در دنیا میشناسم و از این شغل بهتر اصلا وجود ندارد! امن ترین شغل با حقوق ثابت و کلی مزایا، هیچ ریسکی لازم نیست انجام دهید و تمام ریسک به عهده مدیران سازمان یا کسب و کاری است که شما برای آنها کار میکنید. فوقش مدیر یا صاحب کارت یک غری هم میزنه، آسمون که به زمین نمیاد! اگر این دنیا رو دوست دارید هرگز به کسب و کار اینترنتی فکر نکنید، چون به درد شما نمیخورد!

در این قسمت میخواهیم درمورد موانعی ذهنی که اکثر کسانی که میخواهند کسب و کار آنلاینشان را شروع کنند با آن برخورد میکنند بحث کنیم. میخوایم ببینیم که: دلایل شروع نکردن کسب و کار اینترنتی چیست؟



۱. عادت کردن به امنیت کارمندی و حقوق ثابت در شروع نکردن کسب و کار اینترنتی

اگه کارمند هستید پس حتما چنین افکاری براتون آشناست: راستی فردا موقع حقوق گرفتن هست، هوررااا، خیالم راحته که این حقوق هست و یک امنیت شغلی دارم، این دنیا واقعا قشنگه
اگر شما دنبال این امنیت و یک حقوق ثابت یا درآمد ثابت ماهانه میگردید به هیچ عنوان به فکر کسب و کار اینترنتی یا راه اندازی هر کسب و کار دیگری نباشید.

چون روح کارآفرینی با دنیای کارمندی در تضاد کامل است و در دنیای کارآفرینی، شما نباید به دنبال حقوق ثابت باشید. چون شما برای کسی کار نمیکنید و رئیس کار خودتان هستید، به زبان ساده خودتان برای خودتان کار میکنید. داشتن کسب و کاری که خودتان مالک آن باشید نیازمند مسئولیت پذیری است و این با دنیای کارمندی کاملا متفاوت است.




۲. وسواس بهترین ایده کسب و کار اینترنتی

متاسفانه هر کسی فکر میکند ایدۀ دیگران موفق تر هست تا ایدۀ خودش. این یعنی مرغ همسایه غازه! و با این دیدگاه وقتی شما میخواهید کسب و کار اینترنتی رو شروع کنید دچار وسواس بهترین ایده میشوید اما غافل از اینکه، ایده اصلا مهم نیست بلکه نحوه اجرا ایده مهم است.

بارها از کاربران و مشتریانم این جمله رو شنیدم: ببین! این ایده ها دیگه خز شدن، دنبال یک ایده بهتر میگردم که بترکونم، اصلا به نظر شما چه ایده ای میترکونه یا توی کشورهای خارجی الان چه ایده ای اجرا شده که جواب داده و من همون ایده رو اجرا کنم. راستی شرایط اقتصادی هم که افتضاحه و با این اوضاع پیش اومده چه ایده ای میتونه توی این شرایط داغون فعلی جواب بده؟



۳. نداشتن سرمایه در کسب و کار اینترنتی

زیبایی کسب و کار اینترنتی این هست که دانش محورهست و از صفر میتوانید استارتش را بزنید. سرمایه ای که برای کسب و کار اینترنتی نیاز هست اصلاً قابل قیاس با همتای سنتی آن نیست. در هر صورت هیچ وقت نداشتن سرمایه را برای شروع کسب و کار نباید بهانه قرارداد و از انجام هیچ کاری برای رسیدن به اهدف نباید فروگذار کرد. شخصا هیچ وقت به هیچ عنوان از کسی تقاضای کمک نکردم ولی این رفتار را اصلاً به کسی توصیه نمیکنم.



۴. شکست در کسب و کار اینترنتی

یک زمانی در ذهن من شکست مثل یک دیوار بزرگ در برابر همه اهدافم بود و این وسواس فکری مانع از حرکتم میشد. ترس از ناشناخته ها تمام نیروی و انرژی من رو گرفته بود. اما یک روز یه دوستی به من گفت: کیوان، فکر میکنی اگر شکست بخوری واقعا چه اتفاقی میفته؟ وقتی بهش فکر کردم دیدم واقعا اتفاق وحشتناکی نمیفته، اگر من کار خودم رو از مقیاس کوچک شروع کنم و شخصیت خودم هم با رشد کسب و کارم رشد بکنه و از همان ابتدا واقع گرا باشم، بلند پروازی هایی نداشته باشم که منو مجبور به وام گرفتن و اجارۀ دفتر نکنه حتی اگه شکست هم بخورم اتفاق خطرناکی نیوفتاده که نتونم از عهدۀ عوارضش بربیام.

در کل اگر بخوام همیشه به شکست فکرکنم باید همیشه کارمند باقی بمونم و همینجوری حسرت به دل: نوکری مردم رو بکنم. بدون هیچ دستاورد و پیشرفتی در زندگی و هیچ وقت نمیتونم به رویاهایی که دارم دست پیداکنم.

بنابراین باید کوچک شروع کنم و اگر هم شکست بخورم از این اتفاق درس بگیرم، تا حالا شکست کسی رو نکشته پس قرار نیست منو هم برای همیشه نابود کنه، بلکه قویتر شروع میکنم و ادامه خواهم داد.

میخواهم یه سئوال ازشما بپرسم: آیا مارک زاکربرگ و دوستش زمانیکه فیس بوک را برای یک هدف شخصی شروع کردند، تصور میکردند یک زمانی به چنین غول عظیمی تبدیل شوند؟ آیا استیو جابز زمانیکه شرکت خودش را از پارکینگ خانه پدری با دوستش آغاز کرد، تصور این را داشت که روزی دنیا را تغییر خواهد داد؟



۵. ضمانت در کسب و کار اینترنتی

با اینکه میدانستم هیچ خبری در دانشگاه نیست بازهم بعد از تمام کردن دوران دبیرستان، به دانشگاه رفتم. چون افکار پوسیده جامعه، افکار سنتی و به ارث رسیده از خانواده برای همه ما یک فرمول ثابت نوشته است و آن هم این است: خوب درس بخون، بعد برو تا دانشگاه تا بتونی یه جایی استخدام بشی و کارمند بشی و در امنیت کامل حقوق بگیری!

در کمترین زمان ممکن پس از ۱۶ سال درس خواندن هیچ کس نتوانست به شما و من ضمانت بده که حتما کارمند خواهید شد و در واقعیت کمتر از ۳ درصد جامعه تحصیل کرده فرصت استخدام شدن را دارند. زمانیکه دو نفر یک کسب و کار یکسان را با شرایط یکسان شروع میکنند، ممکن است یک نفر موفق شود اما دیگری شکست بخورد. چون همیشه مهمترین بخشِ هر نتیجه ای خود ما هستیم که چگونه عمل میکنیم.

بسیاری از کارآفرین ها و وبمستران پولساز ایرانی ، زمانیکه کسب و کار خودش رو شروع میکنند، هیچ کس بهشون ضمانت نداده و آنها هم دنبال ضمانت برای شروع نیستند، فقط میدونند باید یک کاری انجام بدن و شروع میکنند. همین شروع کردن و درس گرفتن از اتفاقات باعث شده که امروز سایت های موفق ایرانی سایتهایی با درآمد سالانۀ میلیاردی از مرز هزار تا بگذره. هیچ زمانی مناسب تر از امروز برای کسب و کار اینترنتی نبوده و نخواهد بود.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی با چند کلیک شروع نمیشود و با چند کلیک هم به درآمد زایی نخواهد رسید، کسب و کار اینترنتی سایت های کلیکی نیست و به دنبال این نباشید که از فردا پولدار شوید، آهسته اما پیوسته با اصول صحیح پیش بروید تا از نتایج واقعی شگفت زده شوید.




6. سردرگمی در کسب و کار اینترنتی

امروزه هیچ چیزی به اندازۀ آموزش نمیتواند در موفقیت شما موثر باشد. حالا فرقی ندارد که آموزش یک زبان خارجی باشد یا یک حرفۀ جدید.

دلیل سردرگمی در هر کاری برای این هست که ما به اندازۀ کافی آموزش ندیده ایم و از تجربۀ لازم برخوردار نیستیم. گاهاً حتی حاضر نیستیم قبول کنیم که باید برای یادگیری به سراغ کسی برویم که این راه را قبلاً طی کرده، بنابراین هزار بار خودمان را به در و دیوار میزنیم و در انتها هیچ وقت کسب و کار اینترنتی را شروع نمی کنیم.


آنچه که گفتم واقعیتی هست که با تمام وجودم آن را لمس کردم و افرادی که به سراغ کسب و کار اینترنتی می آیند معمولاً دچار یک یا چند تا از مسائل میشوند. در دنیای امروز بقدری تغییرات سریع اتفاق می افتد که گاهی خیلی زود دیر میشود! پس مواظب باشید چون همیشه هوشیاری شرط لازمه موفقیت هست. فرصت های زندگی را باید دریافت و تا دیر نشده با چنگ و دندان قاپید.

کلیپ ویدیویی: کسب و کار اینترنتی - قسمت پنجم

 


ادامه دارد...




نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما