ابتدا باید بدانیم الگوریتم چیست؟ هر برنامه یا پروسه ای که تعدادی داده بعنوان ورودی دریافت کند و پس از انجام محاسباتی ، به تولید خروجی های مطلوب بپردازد الگوریتم نام دارد. الگوریتم ها نخستین و مهمترین ابزار برای توسعه برنامه نویسی هستند. الگوریتم ها را به جعبه ی سیاهی میتوان تشبیه کرد که داخل آنرا فقط برنامه نویسانی که تدوینگر آن بوده اند میدانند. اما ورودی و خروجی آن کاملاً مشخص هست.

چگونه از الگوریتم پاندا جهت افزایش رتبۀ سایت و بهبود سئو داخلی استفاده کنیم؟

بنابر تعریفی که از الگوریتم ارائه شد الگوریتم پاندای گوگل نیز از این قائده پیروی میکند. یعنی با دریافت داده‌های ورودی و انجام وظایف ویژه‌ای که برنامه نویسان گوگل برای این الگوریتم تدوین کرده اند در نهایت خروجی هایی را برمی گرداند. برای آنکه ویژگی‌های الگوریتم پاندا را بشناسیم باید بدانیم که این داده‌های ورودی‌های چه چیزی هستندو این الگوریتم چه خروجی را برمیگرداند. با دانستن ورودی و خروجی الگوریتم پاندای گوگل، وظیفه و کار کرد آن هم مشخص میشود. پس از پی بردن به داده‌های ورودی و خروجی یا به اصطلاح وظایف این الگوریتم، خودبخود نتیجۀ کارِ الگوریتم پاندا هم مشخص خواهد شد.


الگوریتم پاندا یکی از مهمترین الگوریتم هایی است که تا کنون گوگل برای بهبود نتایج جستجو معرفی کرده است. این الگوریتم در سال 2011 پا به عرصۀ وب گذاشت که هم گوگل را از فلاکت و بدبختی رهانید و هم کاربرانش را! چراکه تا آن موقع کاربران گوگل واقعاً از نتایج بی ارتباط و بی کیفیت جتسجو در گوگل به تنگ آمده بودند. حقیقت این است که تا قبل از ظهور این الگوریتم، فرقی نمی کرد شما چه چیزی جستجو میکردید هرچیزی که شما در گوگل جستجو می کردید صفحات اول و دوم و گاهی حتی صفحۀ سوم را هم سایت های اسپم و تبلیغاتی و بی محتوا اشغال کرده بودند و به ندرت می توانستید یک محتوای با کیفیت را در صفحات نخست نتایج جستجو بیابید.


از این جهت تا قبل از سال 2011 سایت هایی که محتوای ارزشمند و قابل خواندن عرضه میکردند بشدت مورد ستم واقع می شدند و هیچوقت در گوگل دیده نمی شدند. در عوض سایت هایی که کلاً دوخط محتوا می نوشتند و بیش از 50 خط کلمه کلیدی و برچسب در زیر آن ردیف می کردند و بجای محتوا مملو از تبلیغات بودند همیشه در نتایج اول گوگل جا خوش کرده بودند. بنابراین گوگل پاندا را بدنیا آورد تا به اجرای عدالت میان وبسایت هایی که با محتوای مناسب تا آن موقع به شدّت مورد ستم واقع شده بودند کمک کند. با کمک این الگوریتم، گوگل توانست کاربرانش را از بیچارگی و خود را از بی اعتباری و ناکارمدی نجات دهد.


پاندای گوگل یک الگوریتم تنبیهی هست که تمام محتوای وب را بررسی میکند با دقت بسیار بالا نوشته های سایت ها را پردازش کرده و طبق قواعدی که برایش مشخص شده آن‌ها را رتبه بندی و احیاناً جریمه می‌کند. پاندا برخلاف چهرۀ دوست داشتنی و ظاهر جذابش، یک قاضی جدّی و عادل  هست که فقط در جستجوی سایت هایی است که اسپم هستند و کارِ سئوی کلاه سیاه انجام میدهند و با تکرار کلمات کلیدی و نوشتن محتوا برای گوگل سعی میکنند تا رتبۀ بهتری کسب کنند.


برای در امان ماندن از  تنبیه و اخراج این الگوریتم باید حواستان به محتوایی که برای مخاطب خود تدارک می بینید باشد. چرا که پاندا بخوبی می تواند محتوای تقلبی و کپی شده یا ضعیف و غیر کاربردی را تشخیص دهد و بین این نوع محتوا و محتوای خلاق و کاربردی و جدید، بخوبی میتواند تمایز قائل شود. پس اگر محتوای سایت شما با کیفیت هست می توانید پاندای گوگل را همیشه یار و پشتیبان سایت خود محسوب کنید. بنابراین اگر شما کارتان درست هست پاندا برای سایت شما نه تنها الگوریتمی ترسناک و تضعیف کننده نیست بلکه اتفاقاً برای این آفریده شده که بین شما و سایت های بی کیفیت و کپی کار تمایز ایجاد کند تا کسب و کار شما در گوگل رشد کند و به جایگاهی که شایستۀ آن هست برسد.


برای دوستی با هر کسی باید او را بخوبی بشناسید تا احیاناً از جانب او آسیب نبینید. الگوریتم پاندا هم از این قائده مستثناً نیست. پس برای اینکه بتوانید از دوستی با این الگوریتم نهایت استفاده را ببرید باید آنرا بخوبی بشناسید و به حساسیت ها و خطوط قرمز آن پی ببرید. شما با دانستن این خطوط قرمز و تخطی نکردن از آن به میزان زیادی میتوانید سایت خود را سئو کرده و برای گوگل بهینه سازید.


در ادامه ۶ نکتۀ مهم را بعنوان خطوط قرمز این الگوریتم ذکر میشود که گوگل پاندا بر این نکات بسیار حساس است و رعایت نکردن این موارد  تأثیرات منفی شدیدی بر سئو سایت شما خواهد گذاشت:

۱- محتوای کوتاه (کمتر از هزار کلمه)

۲- محتوای کپی یا تکراری

۳- محتوای بی کیفیت و غیرکاربردی

۴ -محتوای کپی شده از سایت های مختلف و متعدد (گردآوری شده)

۵- بیشتر بودن تبلیغات سایت نسبت به محتوا

۶- وعده‌های دروغ برای افزایش CTR و کلیک و بازدید (عنوان نامربوط با موضوع)

محتوای کوتاه

بطور کلی الگوریتم پاندا نوشته‌های کوتاه را به حساب نمی آورد! پس اگر در وبسایت شما چنین مطالبی وجود دارد بهتر است که آن مطالب را بهبود داده و آپدیت کنید یا اصلاً آنرا حذف کنید تا به رتبۀ سایت شما آسیب نرساند.

برای بهبود کیفیت محتوای خود تا جای ممکن دایرۀ واژگانِ ذهن خود را پرورش دهید. و اگر تیم نویسندگی دارید که برای سایت شما محتوا تولید میکنند به آنها نیز این موضوع را خاطرنشان کنید. گسترش دایرۀ واژگان به سادگی با مطالعۀ بیشتر امکان پذیر هست. اساساً بدون مطالعه و تحقیق نمیتوان محتوای با کیفیت و کاربردی تولید کرد.

نوشتن مقاله بدون مطالعه و تحقیق هیچ فایده و حاصلی ندارد و نتیجۀ آن مشخص است: افزایش بانس ریت Bounce Rate و کاهش تایم آن سایت Time On Site (البته در این موارد الگوریتم رنک برین بسیار قوی تر و حساس تر عمل میکند. بطورکلی الگوریتم رنک برین را گوگل برای سنجش و اندازه گیری UX یا تجربۀ کاربری بازدیدکنندگان و کاربران یک سایت ابداع نموده است). پس شما با رعایت همین نکات ساده می توانید کیفیت محتوای سایت خود را بقدری افزایش دهید که براحتی به نتایج اول درجستجوهای گوگل برسید.


محتوای تکراری و کپی شده

شاید شما قصد کپی کردن یا تولید محتوای تکراری را نداشته باشید ولی برحسب شرایط اینکار را انجام دهید! شاید بهتر باشد تا در این مورد مثالی زده شود تا موضوع روشن شود. فرض کنید یک شرکت بیمۀ جدید افتتاح شود و پس از ثبت و احداث دفتر طبیعی است که چنین کسب و کاری حتماً سایت نیز باید داشته باشد. بنابراین برای ثبت اطلاعات و توضیح و تشریح روش کار خود سایتی را می‌سازد. در گام بعدی تمام شرکت های بیمه به واگذاری نمایندگی در سراسر کشور می پردازند. حالا فرض کنید هرکدام از آن نمایندگی‌های مختلف در سایر شهرها برای راه اندازی سایت خود بجای تولید محتوای مستقل و غیر کپی از سایت اصلی مطالب سایت خود را برداشت کنند و صرفاً با تغییر نام شهر، و برخی اطالاعات محلی دقیقاً نسخۀ دیگری از سایت اصلی باشند. به نظر شما چه لزومی برای دیده شدن چنین سایت هایی در گوگل وجود دارد؟ چرا که اگر گوگل پشت سرهم نتایج تکراری و کپی را در نتایج جستجو ردیف کند به ابزاری ناکارآمد و بسیار ضعیف تبدیل خواهد شد.

وجود چندین محتوای یکسان، هیچ سودی برای کاربران گوگل نخواهد داشت و این علاوه بر اینکه هیچ محتوای جدیدی دراختیار آنان نمیگذارد عملاً گوگل را هم به ابزاری ضعیف و سطحی تبدیل میکند. پس انتظار نداشته باشید که گوگل سایت هایی که محتوای تکراری تولید می کنند را در نتایج جستجو نشان دهد. این دقیقاً یکی از اهداف اولیۀ الگوریتم پانداست. حذف محتوای تکراری یا کپی شده از نتایج جستجو. این نخستین شگرد دوستی با پاندای گوگل است: تولید محتوای خلاق، بدیع و تازه.

برای رسیدن به چنین دستاوردی شما و یا تیم نویسندگان و تولید کنندگان محتوای سایت شما باید دائماً در حال مطالعه، تغییر و پرورش اندیشۀ خود باشید و دانش خود را ارتقا دهید. پنین بینشی باعث میشود تا بیزنس آنلاین و کسب و کار اینترنتی شما نیز دائماً رو به پیشرفت باشد و هر روز مخاطبان و طرفداران بیشتری پیدا کند.


محتوای بی کیفیت و غیرکاربردی

با اینکه یکی مهمترین منابع تولید محتوا سایت های مرجع خارجی هستند اما مطالبی که بدون هیچ ویرایشی ترجمه شده اند و از کیفیت و جذابیت کافی برخوردار نیستند مطلقا در گوگل نمیتوانند رتبۀ خوبی بدست آورند. چراکه فقط ترجمه شده اند و بومی نشده اند و هیچ معنتی خاصی نمیتوان از چنین متونی برداشت کرد. کاربران گوگل معمولا پس از برخورد با متون و مقالاتی که بی سر و ته هستند و بد ترجمه شده اند با نارضایتی از سایت خارج میشوند و گوگل این عکس العمل آنان را براحتی میتواند تشخیص دهد.

بسیاری از سایت ها فقط میخواهند تعداد مقالات یا حجم مقالاتشان را افزایش دهند حالا به هر قیمتی که شده تا مثلاً رتبۀ الکسای سایت بهبود پیدا کند. به این ترتیب کیفیت را فدای کمیت میکنند و به دنبال حاشیه افتاده و از اصل ماجرا غافل میشوند. غافل از اینکه گوگل بعنوان یک مرجع اصلاً به رتبۀ الکسا یا هیچ پارامتر و شاخص دیگری توجه نمیکند بلکه تنها چیزی که برای گوگل مهم هست رضایت کاربران سایت شماست.


محتوای کپی شده از سایت های مختلف

بسیاری از محتوا نویسان خودشان را دست کم میگیرند و بجای تولید محتوای ارزنده، جدید و خلاق مطالبی که در مورد یک موضوع هستند را از سایت‌های مختلف کپی کرده، و باهم ترکیب میکنند و پشت سر هم قرار میدهند با خیال اینکه یک مقالۀ مرجع و  طولانی برای سایت خود سرهم کنند!

علاوه بر اینکه الگوریتم پاندای گوگل محتوای کپی را تشخیص میدهد حتی سایت هایی هستند که ابزارهای آنلاینی ارائه داده اند که خط به خطِ مقالات شما را آنالیز کرده و براحتی میتوانند به شما نشان دهند که از کدام سایت کپی شده است. البته درمورد این سایت ها و بسیاری از ابزارهای حرفه ای سئو در دورۀ بلند مدت آموزش حرفه ای سئو بحث شده و تمام این ابزارهای مفید برای سئو معرفی شده اند.

به عزیزانی که با این سبک برای سایت خود محتوا تولید میکنند توصیه میشود که وقت خود را برای سئو کردن سایتشان هدر ندهند چون با وجود الگوریتم پاندا چنین کاری امکان پذیر نیست.  توصیه میشود بجای کپی از سایت های مختلف و چیدن در کنار هم به قصد تولید محتوای مثلاً جدید برای سایت!  مقالات و متون و کتب مرتبط با موضوع مطلوب خوانده شود و پس از مطالعه و بدست آوردن آمادگی ذهنی لازم، دست به کار شده و اقدام به تولید محتوا کنید.

بهتر هست برای تولید محتوا و نوشتن مقالات سایت خود از روش های علمی و حرفه ای گزارش  نویسی و خلاصه برداری استفاده کنید. از جملۀ حرفه ای ترین روش های نویسندگی، خلاصه برداری به روش فیش نویسی هست. در این روش در حین مطالعۀ مقالات مرجع یا کتب مطلوب، مطالب مهم و تازه را بصورت خلاصه (فقط ایده ها یا عبارات کلیدی) برروی فیش های مقوایی جداگانه ای یادداشت برداری می کنید. بعد از پایان مطالعه و تحقیقات هنگامی که آمادگی لازم را پیدا کردید اکنون باید از روی فیش های نوشته شده به یادآوری مطالب مهم پرداخته و آنچه که گردآوری کرده اید را به نگارش درآورید و شروع به نوشتن مقاله کنید.

مسلماً شما در موضوع سایت خود صاحب نظر هستید و مطالعه فقط از بابت آمادگی بیشتر پیشنهاد میشود. بنابراین همواره باید ایده‌ها و نظرات خودتان را هم پیش رو داشته باشید و از تحقیقات و تجربیات خودتان نیز در محتوایتان بهره ببرید. اینکار باعث می شود محتوای شما کاربردی تر شود. علاوه بر این با چاشنی مطالعه و پژوهش، محتوای شما رنگ تازگی به خود گرفته و جذابیت خاصی پیدا می کند. به این ترتیب شما میتوانید جذاب‌ترین و ناب‌ترین مقالات را برای سایت خوتان بنویسید.


وجود تبلیغات زیاد نسبت به محتوا

الگوریتم پاندا سایت‌هایی که فقط محتوا تولید میکنند تا تبلیغات و ترافیک جذب کنند را شناسایی می‌کند. البته این گفته فقط در مورد سایت هایی صادق هست که شور تبلیغات را در می آورند و کاربران خود را بمباران تبلیغاتی میکنند نه سایت هایی که در صفحۀ اصلی خود 3 الی 4 تبلیغ دارند.

مقصود این الگوریتم از شناسایی چنین سایت هایی این است که محتواهای علمی و آموزشی بر محتواهای تبلیغاتی کاملاً ارجحیت دارند و انتشار محتوای علمی نباید وسیله ای باشد برای جذب تبلیغات. کاری که در حال حاضر بسیاری از مجلات اینترنتی انجام میدهند (تولید محتوا فقط برای گرفتن تبلیغات). بنابراین یکی از راه های دوستی با الگوریتم پاندا، قرار ندادن تعداد زیادی گیف های تبلیغاتی در سایت هست. البته مقصود این نیست که اصلاً تبلیغات در سایت شما وجود نداشته باشد و یا اینکه احیاناً از تبلیغ گرفتن هراس داشته باشید. بلکه حجم عظیم و نامتناسب تبلغات شما نباید باعث مزاحمت کاربرانتان شده طوری که اقبالی به خواندن محتوای سایتتان نداشته باشند. بطورخلاصه باید گفت: مقاله ننویسید برای اینکه تبلیغات نشان کاربرانتان بدهید بلکه مقاله بنویسید و در کنار آن چندتایی هم تبلیغات کنید.


وعده‌های دروغین

سایت‌هایی هستند که با عناوین جذاب اما نامربوط سعی در افزایش CTR و جذب کاربران دارند. الگوریتم پاندای گوگل براحتی میتواند چنین سایت هایی را تشخیص دهد. چرا که کاربری که وارد سایت شده و می فهمد که عنوانی که در گوگل دیده فریبی بیش نبوده بسرعت سایت را می بندد و گوگل چنین بازخوردی را تشخیص داده و سایت های بی کیفیت را به مرور از نتایج جستجو حذف میکند یا رتبه و جایگاه آنها را به سایر سایت ها میدهد.

به یاد دارم چندی پیش یکی از وبمسترانی که چندین بار جهت بهینه سازی وسئوی سایت خود، از من وقت مشاوره گرفته بود برای جذب ترافیک دست به کار بسیار عجیبی زده بود. ازآنجاکه ایشان شنیده بودند کلمۀ کلیدی "شارژ موبایل و اپراتورهای همراه" و مشابهات آن کلیک خور بسیار خوبی در گوگل دارد مقاله ای منتشر کرده بود با عنوان "شارژ انواع اپراتورهای همراه و موبایل با تخفیف ویژۀ 50 درصدی به مدت محدود". اما اگر برروی این عنوان در گوگل کلیک می کردید به مقاله ای می رسیدید که اصلاً چیز دیگری بود و تخفیف نت برگ و سایر فروشگاه های تخفیفی مانند بامیلو را پیشنهاد داده بود.
پس صفحات فیک با وعده‌های تخفیف فروش و یا هدیه و ارسال رایگان و گارانتی و غیره به کاربران، بصورت بیجا و ناخواسته و حتی بجا اما دروغین باعث خشم الگوریتم پاندای گوگل شده و درصورت کشف شدن بسرعت از نتایج جستجو حذف میشوند.


بیایید الگوریتم پاندا را دقیق تر بشناسیم!

تا اینجا با اصلی ترین نکاتی که برای دوست شدن با الگوریتم پاند باید رعایت کنید آشنا شدید. در ادامه قصد داریم تا از رازهای ظریف تری در مورد این الگوریم پرده برداری کنیم.

یکی از نکات مهمی که برای دوستی با الگوریتم پاندای گوگل باید رعایت کنید UX یا تجربۀ کاربری سایت هست. محیط سایت شما باید بگونه ای باشد که از هرجای سایت بتوان به سایر نقاط سایت رفت و تمام صفحات بخوبی کاربران را به صفحات مرتبط (به لحاظ موضوعی) هدایت کنند. البته شکی نیست که چنین طراحی نیاز به هوشمندی و تبحر وبمستران حرفه ای را دارد. ولی با دقت در سایت های موفق و الگو گرفتن از طریقۀ لینک سازی داخلی آنها، براحتی میتوان این تجربه را کسب کرد.

در هر صورت هرچه لینک سازی داخلی سایت شما هوشمندانه تر باشد و کاربران را به مقالات مرتبط بیشتری هدایت کند کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد و این تجربۀ کاربری در حال حاضر بیشترین تاثیر را برروی سئو سایت شما دارد.

البته شک نیست که محتوای شما باید واقعاً خواندنی باشند و جذابیت لازم برای سرگرم کردن مخاطبان سایت را داشته باشد وگرنه تمام کارهایی که برای بالاتربردن زمان ماندگاری کاربران انجام میدهد بی ثمر خواهد ماند. اگر مخاطبان شما، سایت را زود ترک کنند و مجدداً به نتایج گوگل برگشته و نتیجۀ دیگری را انتخاب کنند الگوریتم پاندای گوگل براحتی رفتار کاربران سایت شما را متوجه میشود و چنین رفتاری را ناشی از کیفیت پایین محتوای شما می پندارد. در صورت تکرار این رفتار یعنی ترک سریع سایت شما گوگل رتبۀ سایت شما را در نتایج جستجو کاهش داده و سایت های با کیفیت تر را جایگزین سایت شما خواهد کرد.

لینک سازی داخلی اگر به درستی و مطابق اصول انجام نگیرد نتیجۀ معکوس خواهد داد و کاربران بسرعت پس از کلیک کردن برروی لینک های داخلی، سایت شما را ترک میکنند. مثلاً  لینک‌های تبلیغاتی با انکرتکست های محرک و جذاب که کاربران را به صفحات نامربوط ارجاع میدهند از جمله عوامل نابود کنندۀ تجربۀ کاربری هستند. اینکار جلب توجه الگوریتم پاندا شده و برروی رتبۀ سایت شما تاثیر منفی میگذارد.

حتما به چنین سایت هایی برخورد کرده اید که پیشنهاد رایگانی را در تیتر و عنوان مطرح میکنند ولی پس از ورود به سایت پی به دروغ بودن آن می برید و طبیعی است که بسرعت آن صفحه را ببندید. تکرار اینکار توسط سایر کاربران باعث میشود رتبۀ آن صفحه کاهش یافته و پس از چند روز آن صفحه از نتایج جستجو حذف شود.

برخی از سایت ها با ساختن صفحات دیگری و لینک دادن و ارجاع کاربران به سایر صفحات سعی می کنند بانس ریت صفحات تبلیغاتی که کاربر از گوگل وارد آن شده را ازبین ببرند . ولی درکمال تعجب الگوریتم پاندای گوگل اینکار را هم میتواند تشخیص دهد و چنین صفحاتی را نیز از نتایج حذف کند. با اینکه هنوز چگونگی مکانیزم تشخیص چنین صفحاتی توسط گوگل مشخص نشده اما بارها دیده شده که چنین صفحاتی از نتایج حذف میشوند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما