در این نوشته میخواهم درمورد تفکرات نادرستی که در سئو وجود دارد و ظاهراً برخی از آنها هم بسیار همه گیر شده بحث کنم. شاید شما هم با برخی از این تصورات برخورد کرده باشید یا حتی با آن درگیر باشید که در اینصورت مانع رشد رتبۀ سایت شما در گوگل میشود. حداقل ضرری که این تصورات اشتباه به سایت شما میرساند این هست که باعث می شود هیچوقت نتوانید در سئو پیشرفت کنید و بجای شما رقبایتان رتبه های برتر گوگل را از آن خود خواهند کرد. خواندن این مقاله بشدت به کسانی که به سئو علاقه مند هستند و همچنین به وبمستران عزیز پیشنهاد میشود.

اشتباهات رایج درمورد سئو
انگیزۀ من برای نوشتن این متن سئوالات بسیار عجیبی است که در مورد سئو غالباً بارها توسط افراد مختلف پرسیده میشود. بنده معتقدم اینگونه سئوالات از عدم شناخت درست گوگل بعنوان مهمترین موتورهای جستجوی اینترنت، و الگوریتم های آن درمورد چگونگی سئو کردن و نحوۀ بهینه سازی سایت هاست.

گاهی موقعی که با صاحبان کسب و کارهای آنلاین صحبت میکنم از سئوالاتی که آنها درمورد سئو و چگونگی افزابش رتبۀ سایت خود می پرسند بقدری شگفت زده میشوم که ساعت ها ذهنم درگیر و هنگ باقی می ماند تا جایی که می ترسم که شاید مجبور شوم مغزم را ریست فاکتوری کنم!


برخی از این سئوالات: (لطفاً خوب توجه کنید!)

آیا میتوانید سایتم را در ۲هفته یا نهایتاً یک ماه به صفحه اول گوگل بیاورید؟

آیا شما سئو تضمینی هم بلد هستی؟!!! تضمین میدهی موقعی که سایت را سئو کردی تا ابد همانجا بماند؟!!!

من محتوا ندارم و اصلاً بدون انتشار محتوا میخواهم به صفحه اول گوگل بیایم. فقط با بله یا خیر جواب بده! آیا میتوانی سایت مرا به صفحۀ اول گوگل بیاوری یا نه؟

چرا من هر کاری میکنم سایتم به نتایج اول گوگل نمی آید؟ لطفا سریع و خلاصه بمن جواب بدهید!!!

باور کنید این سئوالات پایان ندارد و فقط چندتا فقط بعنوان نمونه دراینجا آورده شده. جالب اینجاست که گاهی اوقات در طول یک روز برخی از این سئوالات بیش از دوبار پرسیده میشود.

 


لازمۀ پیشرفت در سئو درک درست آن هست

تردیدی نیست که هر وبمستری علاقه مند هست که سایت خودرا در کلمات کلیدی مورد نظرش در نخستین نتایج گوگل ببیند. اما اکثر کارهایی که برای بهبود سئوی سایتشان انجام میدهند بی فایده هست. این نتیجۀ درک نادرست، ناآگاهی و برخی تفکرات نادرست درمورد سئو هست. مثلاً برخی فکر میکنند بدون محتوا هم میشود سایت را سئو کرد و به نتایج اول گوگل رساند. برخی دیگر معتقدند لینک بیلدینگ تاثیری در سئو ندارد و بعضی دیگر فکر میکنند بک لینک ساختن باعث پنالتی شدن سایت میشود و کلاً به سئو کلاه سفید اعتقاد دارند. عده ای دیگر برعکس این فکر میکنند و میگویند فقط با خریدِ لینک و بک لینک ساختن میتوان هر سایت بی محتوایی را به نتایج اول گوگل رساند. خلاصه اینکه از این قبیل تفکرات بی اساس و افراطی کم نیستند...


در ادامۀ این نوشته به تفکرات اشتباهی در مورد سئو اشاره میشود که میتواند بیشترین آسیب را به بهبود رتبۀ سایت شما در گوگل بزند:

 

۱- محتوای خوب خودش رتبه میگیرد

میتوان گفت محتوا مهمترین دارایی سایت هست و هیچ سایت بی محتوایی تاکنون نتوانسته به رتبۀ خوب و پایداری در گوگل برسد. چون گوگل عکس العمل کاربران، موقعی که در نتایج جستجو سایت شما را انتخاب میکنند میتواند براحتی رصد کند. از طرفی گوگل با محتوای کپی هم برخورد میکند و هیچوقت به سایت های کپی کار رتبه نمیدهد و چه بسا اگر کپی کردن محتوا از سایر سایت ها ادامه پیدا کند سایت خاطی از نتایج جستجو حذف خواهد شد.

از طرفی محتوایی که مورد استقبال قرار گیرد و بتواند کاربران را جذب کند شانس این را دارد که در رتبه های نخست گوگل نمایش داده شود و حتی این رتبه را حفظ کند. پس در اینکه محتوای خوب خودش رتبه میگیرد هیچ شکی نیست. اما در اکثر مواقع اگر این محتوا به اشتراک گذاشته نشود شاید بیش از یکسال طول بکشد تا گوگل به آن رتبه بدهد و به نتایج نخست برسد.

با به اشتراک گذاشتن محتوا باعث میشویم که ربات های گوگل بیشتر با محتوای ما برخورد کنند و قرائنی از آنرا در نقاط دیگر وب ببینند. از آنجایی که ایرانیها رسم ندارند مطلبی را در وب به اشتراک بگذارند و بجای به اشتراک گذاری آنرا کپی میکنند ما مجبوریم خودمان اینکار را انجام دهیم. به اینکار لینک بیلدینگ میگویند که از نظر گوگل غیرمجاز هست. بطور خلاصه بک لینک یعنی معرفی وب سایت شما در سایر سایتها که باعث افزایش اعتبار محتوای شما میشود. با هر بک لینکی که برای مقالات سایتمان می سازیم بنوعی به افزایش اعتبار آن محتوا در نزد گوگل کمک میکنیم و به این ترتیب محتوای ما خیلی سریعتر میتواند به صفحات اول گوگل برسد.

پس محتوایی که به اشتراک گذاشته نشود معمولاً نمی تواند رتبۀ خوبی در گوگل بدست بیاورد.



۲- گوگل خودش می فهمه محتوای سایت ما چقدر خوبه!

با اینکه گوگل هر روز قدرتمند تر از دیروز عرصۀ وب را می پیماید و اگر شما بطور منظم محتوا تولید کنید در کوتاه ترین زمان محتوای جدید سایت شما را پیدا میکند و آنرا ایندکس میکند اما اگر شما اهمیتی به سئو سایت خود ندهید شاید هیچوقت نتوانید طعم رتبه های عالی گوگل را بچشید.

خیلی از وبمستران فکر میکنند که اگر دائماً سایتشان را به روز رسانی کنند و محتوای ارزشمند تولید کنند گوگل خودش می فهمد و سایتشان را پیدا میکند. با اینکه این تفکر در مورد سایت هایی که تیم تولید محتوا دارند و چندهزار محتوا در سال تولید میکنند درست است ولی برای سایتها ی کوچک اصلاٌ صدق نمیکند. تولید محتوای منظم و به روز رسانی سایت تاثیر بسزایی در افزایش رتبۀ آن دارد اما کافی نیست. لازم هست که شما برنامه ای برای سئوی سایت خود داشته باشید و علاوه بر تولید محتوا، باید در شبکه های اجتماعی فعال باشید و مطالب خود را به اشتراک بگذارید. علاوه براین لینک بیلدینگ در سایت های مهم و معتبر، توجه به UX و بهینه سازی سایت برای کاربران و انواع دیگر فاکتورهای سئو را بخوبی رعایت کنید و دائماً برای بهبود سئوی سایت خود فعالیت کنید.

بارها اتفاق افتاده و دیده شده وبمستران حتی از ایرادات پیش آمده در سایتشان نظیر Duplicate Content اصلاً خبر نداشتند و یا نمیدانستند ترافیک هر یک از کلمات کلیدی که گوگل وبمستر تولز از سایتشان نشان میدهد چقدر است. استفاده نکردن از ابزارهایی نظیر وبمسترتولز یا گوگل آنالیتیکس و غفلت از روند پیشرفت سئو، ناشی از همان تفکر"گوگل خودش همه چیز رو میفهمه" هست. برطرف نکردن خطاها و ایرادات سئو میتواند آسیب های جدی برای سایت شما به ارمغان بیاورد!



۳- کارکردن بر روی یک کلمه کلیدی خاص

شکی نیست که اگر صفحات سایت در کلمات و عبارات پر بازدید رتبه خوبی در گوگل به دست آورده اند ترافیک روزانۀ بسیار خوبی از گوگل وارد سایت میشود و باعث موفقیت و افزایش فروش سایت شما میشود. اما اینکار راه رسمی دارد که رعایت نکردن این اصول میتواند برای سایت دردسرساز شود.

بارها اتفاق افتاده که پروژه ای پیشنهاد شده که کارفرما گفته: " من میخوام فقط در این کلمه رتبه ۱ گوگل باشم. بقیش دیگه اهمیت نداره" . واقعیت این هست که ما نمیتوانیم برای گوگل تعیین تکلیف کنیم اما میتوانیم کاری کنیم که مطابق خواست گوگل بوده و باعث افزایش رتبۀ سایت ما شود. برخی از وبمستران فقط بر روی ۱ یا ۲ کلمه کلیدی تمرکز میکنند و مطالبی منتشر میکنند که پر از این کلمات کلیدی است (Keyword Stuffing) . گوگل تکرار بی مورد و بیش از حدّ کلمات کلیدی را تخلف به حساب می آورد و متاسفانه این تفکر غلط در نهایت باعث پنالتی شدن سایت در آن کلمات کلیدی میشود. گوگل به محض تشخیص Keyword Stuffing بکلی محتوای سایت را در آن کلمات از نتایج جستجو حذف میکند.

نکتۀ ساده ای که غالباً مورد غفلت قرار میگیرد این هست که سئو یعنی بهینه سازی تمام صفحات سایت شما و تمرکز و تکیه ی بیش از حد بر روی یک یا دو صفحه صفحه یا کلمۀ کلیدی اغلب باعث پنالتی شدن و حذف سایت از نتایج جستجو خواهد شد. روند بهینه سازی سایت و فعالیت های سئو همیشه باید از یک روند طبیعی برخوردار باشد. بنابراین شما باید برروی تمام کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار آنلاینتان توجه کنید و با رعایت این اصل میتوانید روی کلمات کلیدی که برای شما مهمترند و درآمد بیشتری دارند بیشتر سرمایه گذاری و تمرکز کنید.

اگر فقط برای یک صفحه و فقط با یک کلمه کلیدی بک لینک بسازید قطعا اینکار باعث میشود که آن صفحه از سایت بکلی از نتایج جست و جو حذف شود. اینکار خطای بسیار فاحشی است که غالباً اکثر وبمستران به آن دچار میشوند و کسب و کار آنلاینشان را به دست خودشان نابود میکنند.

با ظهور الگوریتم رنک برین گوگل در حال حاضر تمرکز روی یک کلمه کلیدی برای یک نوشته بی فایده شده و اثربخش نیست. هر نوشته یا محتوایی که جامع باشد و مطابق با نیاز کاربر باشد در نتایج جست و جو رتبه بهتری بدست خواهد آورد نه اینکه هر مطلبی که روی یک کلمه کلیدی تاکید کند و مرتباً آنرا تکرار کرده باشد.



۴- افزایش یا خرید ترافیک، سئو را بهبود میدهد

متاسفانه حتی حرفه ای ها هم بر این باورند که با وادار کردن کاربرانشان به بازدید از سایت و ایجاد ترافیک زورکی میتوانند به بهبود سئو سایت شان کمک کنند. برخی از وبمستران با استفاده از افزونه های امتیازدهی و ایجاد راه هایی برای خرج این امتیاز در سایت، اعضایشان را وادار میکنند تا روزانه به سایت سر بزنند. مثلاً برای دانلود فایلهای سایت، امتیاز میگذارند تا وقتی امتیازشان به مقدار خاصی رسید بتوانند مثلاً فایلی را دانلود کنند یا از امکانات سایت که محدود شده است، استفاده کنند. غافل از اینکه با اینکار فقط باعث بالا رفتن بانس ریت و کاهش Time On Site خود شده و گوگل براحتی می فهمد که کاربران رضایتی از بابت بازدید چنین سایتی ندارند.

این تصور غلط اغلب باعث نابودی سئوی سایت ها میشود به این ترتیب که برخی از وبمستران برای سایت شان بازدید میخرند. بازدید های تصنعی و غیرواقعی روی بانس ریت و ماندگاری کاربران در سایت، تعداد صفحات دیده شده و بازدید های بازگشتی تاثیر منفی گذاشته و بشدت قاتلِ سئو و رتبۀ سایت هست. به این ترتیب با خرید ترافیک و ایجاد بازدید مصنوعی مهمترین فاکتورهای سئو تخریب میشوند.

برخی هم که ظاهراً حرفه ای تر هستند سعی میکنند با ترفندهای مختلف رتبه الکسای سایت شان را بهبود دهند. درحالی که رتبه الکسا هیچ ربطی به سئو ندارد. البته با بهبود سئو قطعاً رتبه الکسا بهبود پیدا میکند اما این رابطۀ یک طرفه هست. یعنی بهبود رتبۀ الکسا به هیچ وجه تاثیری در سئو ندارد.



۵- یکبار سایت را سئو میکنم و دیگه تا ابد حله!

اگر فقط یک توصیه درمورد سئو وجود داشته باشد این هست که سئو فرایندی دائمی و همیشگی هست. هیچ وقت با این تصور که: "یکبار سایت را سئو میکنم و تمام" نباید روند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را تعطیل کرد. متاسفانه یکی دیگر از تفکرات اشتباه اینستکه یکبار سایت را سئو میکنیم و دیگر نیازی به سئو نیست. اگر میخواهید رتبۀ سایت خود را در گوگل حفظ کنید باید همیشه حواستان به رقبایتان باشد و مواظب باشید که آنها از شما سبقت نگیرند. پس علاوه بر اینکه حواستان باید به سئوی سایتتان باشد هیچ وقت از رقبایتان هم نباید غافل بشوید.

از طرفی الگوریتم های گوگل دائماً درحال بهبود و ارتقا هستند و فاکتورهای سئو همواره درحال تغییر است. همین ویژگیِ گوگل باعث میشود هر سایتی برای حفظ رتبه و جایگاه خود در گوگل دائماً نیازی به سئو داشته باشد.



۶- سئو فقط نکته و حقه بازی هست

با وجود اینکه سئو کاران کلاه سیاه و کسانی که فکر میکنند سئو را میتوان هک کردن چنین اعتقادی دارند و دائماً به این باور دامن میزنند اما تمام حقه بازی های آنان معمولاً نتایج موقت خواهد داشت. در دراز مدت ترفندهای کلاه سیاهِ سئو ، سایت را از هستی ساقط میکند. خیلی ها با عناوین فریبنده و با شهریه های بسیار بالا این کلک ها و ترفندها را آموزش میدهند و بازار بسیار گرمی هم دارد. حتماً بنرهایی با این عناوین را در وب دیده اید: "یک هفته ای سایت خود را به نتیجۀ اول گوگل برسانید" . اما حقیقت این هست که هیچ ترفند و حقه ای در کار نیست که بتوان سایت را بسرعت در گوگل بالا آورد و اصلاً با کلک بازی نمیتوان به نتایج پایدار و دائمی در گوگل رسید.

خیلی از وبمستران تازه کار تصور میکنند که سایت هایی که در صفحۀ اول گوگل می بینند با حقه یا شعبدۀ خاصی به این موقعیت رسیده اند و همین اعتقاد باعث میشود شکار خوبی برای سئو کاران کلاه سیاه باشند. اعتقاد به این تفکر که حتما پشت پرده ای در کار هست و سئو اصلاً ترفند و حقه و شعبده بازی یا جادو است باعث میشود هیچوقت به اندازۀ کافی برای سئو تلاش نشود و زمان کافی صرف آن نشود. واضح است که با این تصور نتیجه ای هم بدست نمی آید جز اینکه دائما چنین شخصی طعمۀ افراد سودجو خواهد شد!



۷- فقط با لینک بیلدینگ هر سایتی را میتوان به رتبه اول رساند

این راهکار گاهی حتی از زبان افراد حرفه ای هم شنیده شده. عملی کردن این تصور میتواند خیلی سریعتر از سایر تفکرات اشتباه درمورد سئو منجر به پنالتی شدن سایت و نابودی هر کسب و کارهای آنلاینی شود.

تفکر "فقط بک لینک" معمولا باعث یک سری اشتباهات دیگر هم میشود که همگی در راستای عملی کردن همین تفکر هستند. اشتباهاتی نظیر Exact match key یا فقط با یک کلمۀ کلیدی خاص بعنوان انکرتکست، لینک بیلدینگ کردن یا فقط برای یک سری از صفحات خاص لینک بیلدینگ کردن و سایر صفحات سایت را رها کردن. این کارها باعث میشوند که گوگل به غیرطبیعی بودن لینک هایی که شما برای سایتتان ساخته اید پی ببرد که نتیجۀ آن پنالتی شدن و حذف سایت از نتایج گوگل هست.

در سئو تمرکز بر لینک سازیِ انبوه به تنهایی اثربخش نیست. با اینکه لینک بیلدینگ هنوز هم بیشترین تاثیر را در سئو دارد اما باید ساخت بک لینک ها بگونه ای صورت گیرد که کاملاً طبیعی بنظر برسد. اگر اندکی در لینک بیلدینگ افراط شود میتواند منجربه پنالتی شدن سایت شود.



۸- لینک بیلدینگ و ساختن بک لینک باعث پنالتی میشود

چگونگی انجام هر کاری که برای بهبود سئو برای سایتمان انجام میدهیم خیلی مهم است. هر کاری در سئو دو روی دارد. یک رو، طرف درست انجام دادن آن کار هست و روی دوم، انجام دادن افراطی و نادرست همان کار هست. درمورد لینک بیلدینگ هم موضوع به همین ترتیب هست. یعنی از یک طرف لینک بیلدینگ یگانه راهی است که بسرعت میتواند سایت ما را به رتبه های نخست گوگل برساند از طرف دیگر بک لینک گرفتن یک روش کلاه سیاه هست که میتواند سریع تر از هر کار دیگری سایت ما را پنالتی کند.

 

حالا این سئوال پیش می آید که چگونه لینک بیلدینگ کنیم که سایتمان دچار مشکل نشود و پنالتی نشویم؟

غالباً سایت شما موقعی پنالتی میشود که روند بک لینک ساختن بی برنامه و بدون استراتژی خاصی انجام شود و بطورکلی لینک بیلدینگ از روال عادی و معمول خودش خارج شود. مثلاً سایتی که از ابتدای پیدایش تاکنون بفرض کُلاً ۱۰۰ تا بک لینک گرفته یک دفعه یک پکیج لینک بیلدینگ ده هزارتایی بخرد. ظرف یک روز ده هزارتا بک لینک(!) برای سایتی که تاکنون روزانه حداکثر ۱۰ تا بک لینک می گرفته. شما خودتان را بجای گوگل بگذارید! چه اتفاقی افتاده؟ آیا میتوانید این تعداد بک لینک را در چنین مدت کوتاهی طبیعی فرض کنید؟ خوب خیلی عادی است که چنین سایتی جریمه شود. اصلاً اگر به غیر از این باشد باید شک کرد به هوش مصنوعی و تمام الگوریتم های گوگل.

موقعی که فقط برای یک صفحۀ خاص یا یک انکر تکست خاص بک لینک میسازید فقط این پیام را به گوگل مخابره میکنید که بک لینک های سایت من غیرطبیعی هستند. چون در حالت عادی هیچوقت چنین اتفاقی نمی افتد. برای طبیعی شدن بک لینک ها شما باید برای تمام صفحات سایت تان حتی آنهایی که برایتان اصلاً اهمیت ندارند لینک بیلدینگ کنید و فقط به این استراتژی شما میتوانید بک لینک های زیادی هرروز برای سایت تان بسازید و هرگز گوگل به شما شک نکنید و پنالتی نشوید.

البته از سوی دیگر برخی از وبمستران هم اعتقاد دارند بک لینک هیچ تاثیری برروی سئو ندارد. نیاز به توضیح نیست که این تصور چقدر نادرست است اما بعنوان یک حرفه ای که سالهاست به کار سئوی سایت های مختلف اشتغال دارم باید بگوییم که بدون بک لینک هرگز نمیتوان در نتایج جستجو رتبۀ خوبی بدست آورد. هر چقدر هم که الگوریتم های گوگل آپدیت شوند بازهم بک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در سئو به حساب می آید. چون چاره ای جز این نیست و مهمترین ملاک محبوبیت یک محتوا، میزان و تعداد اشتراک گذاری های آن در وب هست. مجدداً تاکید میکنم با اینک لینک بیلدینگ به هر نحوی که انجام شود از نظر گوگل تخلف محسوب میشود اما بدون لینک بیلدینگ هرگز نمیتوانید در گوگل رتبۀ خوبی بدست بیاورید. حتی یک سایت هم وجود ندارد که بدون بک لینک ساختن به صفحۀ اول گوگل رسیده باشد. رمز پیروزی در سئو درک عمیق این واقعیت متضاد هست.



۹- رها کردن محتوای قدیمی سایت

یکی از دلایلی که محتوای شما پس از کسب رتبه و آمدن به صفحۀ اول گوگل پس از مدتی به مرور رتبۀ خود را از دست میدهد و هر روز در لینک های پایین تری نشان داده میشود آپدیت نکردن آن و کهنه شدنش هست. گوگل هیچ کاری را به اندازۀ به روز رسانی و تغییر محتوای قدیمی سایت دوست ندارد. شما با بروزرسانی محتوای سایت خود میتوانید محبوبیت آنرا هم برای گوگل و هم برای کاربرانتان حفظ کنید. بارها اتفاق افتاده موضوعی را جستجو کرده ام و به محض اینکه فهمیدم که مقاله یا نوشته چندین سال هست که به روز رسانی نشده فوراً آنرا بسته ام و به نتیجۀ دیگری مراجعه کرده ام. البته هر کاربر حرفه ای دیگری هم که باشد تاریخ انتشار و به روز رسانی مطلبی که میخواهد برای خواندن آن وقت صرف کند اهمیت دارد. گوگل براحتی این عکس العمل کاربران را تشخیص میدهد و چنین مطالبی را با مطالب جدید تر از سایر سایت ها جایگزین میکند.



۱۰- شبکه های اجتماعی در سئو تاثیر ندارند

این تصور از سایر تفکراتی که اشاره شد عجیب تر هست. خیلی از وبمستران به فعالیت در شبکه های اجتماعی و سوشیال ها اعتقادی ندارند. این در حالی است که بسیاری از وبسایت ها فقط بخاطر سیگنال های صفحات شبکه های اجتماعی سایتشان، در گوگل بالا هستند. لازم به ذکر هست که شبکه های اجتماعی فقط لینکدین، توئیتر و فیسبوک نیست! شما حداقل در ۱۰ شبکۀ اجتماعی مهمی که در دنیا وجود دارد باید پیج اختصاصی برای وبسایت خود بسازید و دائماً این صفحات را با مطالب جدید سایت خود بمباران کنید.

با اینکه گوگل ادعا کرده بدلیل اینکه لینک های شبکه های اجتماعی نوفالو هستند هیچ تاثیری در سئو ندارند و ربات های گوگل لینک های نوفالو را مطلقاً دنبال نمیکنند اما تجربیات بندهو بسیاری از سئو کاران دیگر گواه این هست که شبکه های اجتماعی بهترین فرصت برای ساخت بک لینک های با کیفیت و قوی است. چون شبکه های اجتماعی عموماً DA بسیار بالایی دارند (بین۹۰ تا ۱۰۰). علاوه براین با اشتراک گذاری محتوای سایتتان در شبکه های اجتماعی بسرعت آن محتوا در گوگل ایندکس میشود و تشخیص آن برای گوگل آسانتر خواهد شد.



حرف آخر

در این نوشته سعی شد اعتقادات و تصورات و توهمات اشتباهی که درمورد سئو خیلی شایع و عمومی شده و باعث آسیب جدی به روند بهینه سازی سایت ها میشود بررسی شود و با یک ادبیات بسیار دوستانه دلیل نادرستی آنها بیان شود. با این حال تجربیات بنده در طول این سالها ثابت کرده که خیلی از وبمستران و همکاران گرامی همچنان برروی اعتقادات نادرست خود تعصب می ورزند.

پیشنهاد میشود هرگز سایت خود را به سئو کارهای ارزان و آماتور و غیرحرفه ای نسپارید. خیلی از وبمستران فقط به این دلیل که سئوکاران بی تجربه و مبتدی قیمت پایینی پیشنهاد میکنند به آنها اعتماد میکنند و آیندۀ کسب و کار آنلاین خود را تباه می سازند. چرا که فعالیت های منفی سئو، توسط گوگل در سوابق سایت ثبت میشود و حتی درصورت خروج از پنالتی گوگل، این سوابق همچنان باقی می ماند.

مواردی که در این نوشته مطرح شد نتیجۀ سالها تجربه در سئو هست. پس لطفاً آنها را جدی بگیرید تا شاهدِ حاصل آن در سئوی سایت خود باشید. شما هم تجربیات خودتان را در این زمینه با سایر خوانندگان این متن به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه چهارراه آنلاین: دورۀ آموزش حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما