با اینکه لینک بیلدینگ نقشی بسیار اساسی در بهبود رتبه ی سایت دارد اما اگر درست انجام نشود میتواند منجر به پنالتی شدن سایت شما توسط گوگل شود. ساخت لینک خارجی برای سایت برخلاف تصور کار خیلی خیلی سختی نیست اما باید با دقت و ظرافت انجام شود.

در این مقاله ی  آموزشی قصد دارم لینک سازی خارجی و داخلی را به طور کامل و حرفه ای به شما همراه گرامی سایت چهارراه آنلاین آموزش بدهم. مطمئن باشید پس از خواندن این مقاله شما در ایجاد بک لینک های موثر تبدیل به یک سئو کار حرفه ای میشوید. کل این پرسه در چند گام ساده مرحله به مرحله ادامه می یابد تا شما تبدیل به یک حرفه ای شوید.

آموزش لینک بیلدینگ حرفه ای برای ارتقای رتبۀ سئو

آموزش لینک بیلدینگ حرفه ای برای ارتقای رتبۀ سئو

گام اول: لینک بیلدینگ چیست و چرا در سئو اهمیت بسیار بالایی دارد؟

اگر تاکنون برروی سئو سایت خود کار کرده باشید و برای ارتقای رتبۀ آن در گوگل لینک بیلدینگ کرده باشید حتماً میدانید لینک بیلدینگ و ایجاد بک لینک های با کیفیت تا چه حدی میتواند در ارتقای رتبه ی سایت موثر باشد.  با وجود اینکه الگوریتم های گوگل دائماً در حال تغییر و بروزرسانی هستند و ممکن هست لینک هایی که تا دیروز مورد قبول گوگل بودند امروز کلاه سیاه بحساب بیایند اما اصول کلی لینک بیلدینگ تغییری نکرده. گوگل روز به روز تاکید بیشتری بر لینکها طبیعی و با کیفیت میکند و آپدیت های جدیدش دقیقاً در همین راستا هستند.

در گام اول می خواهیم به بحث در مورد مقدمات و اصول لینک بیلدینگ بپردازیم.


لینک بیلدینگ یا لینک سازی چیست؟

بک لینک یا لینک بیلدینگ به پروسه ای گفته می شود که از هر جای وب که خارج از صفحات سایت شما باشد به وبسایت شما هایپرلینک داده شود. این کار میتواند توسط دیگران انجام شود (روش طبیعی و مورد قبول گوگل) یا اینکه خودتان اقدام به این عمل کنید (روش کلاه سیاه یا متقلبانه که به هیچ وجه مورد قبول گوگل نیست)

وظیفه ی لینک ها در وب هدایت کاربران در سراسر وب به مطالب مشابه و مرتبط هست . لینک ها ساختارهایی برای هدایت کاربران به سایر صفحات وب هست. علاوه بر این کراولرها و ربات های موتورهای با استفاده از لینک ها میتوانند در صفحات وب بخزند و  آنها را اسکن ، ایندکس و Crawl کنند.

 در یک طبقه بندی لینک ها به دو دسته ی داخلی و خارجی تقسیم میشوند. لینک های داخلی همان لینکهایی هستند که صفحات مختلف یک سایت را بهم متصل و مرتبط میکنند. اما لینک های خارجی سایتهای مختلف را به هم متصل میکند. به بیان ساده تر لینک های خارجی کاربران را به وبسایت های دیگر هدایت میکنند.

تاکنون روش های بسیار متنوعی برای لینک بیلدینگ اختراع شده که بعضی از آنها در زمرۀ تکنیک هایی هست که سئو کاران ایرانی مبتکر آن بوده اند و در هیچ کجای دیگری دیده نشده. اما بطورکلی در طول فرایند سئو کردن یک سایت لینک بیلدینگ جزء طاقت فرساترین و حساس ترین مراحل کار هست. پس اگر بتوانید در اینکار حرفه ای شوید، به راحتی میتوانید رقیبان خود را در نتایج گوگل پشت سر بگذارید.


ساختار لینک ها در وب چیست؟ (یک لینک از چه عناصری تشکیل شده)

قبل از هر حرکتی در جهت لینک بیلدینگ ابتدا باید ساختار لینک ها شناخته شود. اینکه یک لینک چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده و چگونه ایجاد می شود.

تگ html که یک لینک را می سازد به این شکل هست:

ساختار تگ لینک در html

 حالا به تجزیه و تحلیل هر یک از این اجزاء می پردازیم:

1- بخش آغازین تگ لینک در: html  تگ لینک یا  a یک تگ html است که به مرورگر یا موتور جستجو میفهماند که با یک لینک اینجا مواجه خواهد شد.

2- پارامتر href ( مشخص کنندۀ آدرس مقصد لینک) : مقداری که برای پارامتر href تعیین میکنید، همان آدرس  مقصد لینک را مشخص میکند. لزومی ندارد که  این مقدار همیشه آدرس یک صفحه وب باشد بلکه می تواند به موارد مختلفی مانند عکس، صوت، فیلم و یا سایر آیتم های موجود در وب اشاره کند.

3- بخش پایانی تگ a : اکثر تگ هایhtml  شامل دو بخش آغازین و پایانی هستن. بخش پایانی تگ مشخص میکند که تگ در اینجا بسته میشود که تگ a نیز از جمله تگ های html دوبخشی است.

4- متن لینک (انکرتکست): انکرتکست درواقع همان متنی است که معمولاً به رنگی آبی بود و زیرخط دار هست و کاربران با کلیک بر روی آن به آدرس مقصد میروند. انکرتکست مابین قسمت آغازین و پایانی تگ a قرار میگیرد. البته نیازی نیست که انکرتکست حتماً متن باشد بلکه میتواند عکس نیز باشد. در اینصورت بجای متن در تگ a ، باید تگ img قرار گیرد که آن هم  علاوه بر ویژگی src که شامل آدرش سورس عکس می باشد شاما ویژگی href هم می باشد که همانطور که اشاره شد آدرس لینک را مشخص میکند.



ارتباط لینک ها با موتورهای جستجو چیست؟

موتورهای جستجو  و در راس آنها گوگل به 2 منظور از لینک ها استفاده میکنند:

1- نخستین استفاده ای که موتورهای جستجو از لینک ها میکنند کشف  صفحات جدید در وب و شناسایی بیشتر وب می باشد.

2- دومین استفاده ای که گوگل از لینک ها میکند رتبه بندی آنها برای نمایش بهتر لینکها در نتایج مرتبط جستجو هست.

موقعی که خزندگان و ربات های موتورهای جستجو برای نخستین بار توسط یک لینک به یک وب میرسند، محتوای آنرا را ایندکس سپس با توجه به کلمات کلیدی موجود در آن صفحه و تشخیص موضوع صفحه، آنرا طبقه بندی میکنند. برای دسته بندی و رتبه بندی صفحات موتورهای جستجو علاوه بر محتوای صفحه، به تعداد و کیفیت لینک ها نیز نظر دارند و به هر میزانی که بک لینک های بیشتر و با کیفیت تر به یک صفحه از سایتی داده شده باشد نشانگر اعتبار و ارزش بیشتر آن محتواست. بنابراین موتورهای جستجو رتبه بهتری برای آن صفحه در نظر می گیرند.

بر همین اساس در گذشته معیاری  از جانب گوگل وضع شده بود به نام پیج رنک (Page Rank) که عددی بود مابین صفر و 10. این شاخص بر اساس بک لینک هایی که به یک صفحه داده شده بود آنها را رتبه بندی میکرد و این این پارامتر تنها بخشی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل بود. البته بسیاری از علمای سئو معتقدند که این معیار هنوز وجود دارد اما گوگل دیگر مانند گذشته آنرا نشان نمیدهد!

با خرید لینک های بی ارزش به تعداد زیاد و سوء استفاده هایی که برخی از سئو کاران و وبمستران در این باب کردند گوگل به مرور در آپدیت های جدید الگوریتم های خود ارزش برخی از روش های لینک بیلدینگ کمتر از گذشته کرد. بعنوان مثال قبلاً ایجاد بک لینک با ثبت سایت در دایرکتوری ها کاملا مورد تایید گوگل اما در حال حاضر گوگل دیگر ارزشی برای لینک هایی که از طریق دایرکتوری های گرفته شوند قائل نیست.

علاوه بر این برخلاف گذشته در آپدیت ها و الگوریتم های جدید گوگل، وبسایت هایی را که به روش های متقلبانه  به تعداد زیاد بک لینک میسازند جریمه و پنالتی میشوند. مثلا سایت هایی که به یکباره چندهزار بک لینک سایدواید میخرند اگر سابقه یا تعداد بک لینک های کمی داشته باشند بشدت خود را در خطر پنالتی شدن قرار میدهند. آپدیت های اخیر الگوریتم پنگوئن گوگل به منظور تشخیص وبسایت های متقلب و پنالتی کردن آنها انجام شده. پس قبل از اقدام به لینک بیلدینگ لازم هست بدانیم چه روش هایی غیرمجاز می باشد تا دچار جریمه و پنالتی گوگل نشویم.


نکته مهم: آنچه قرائن و شواهد موجود نشان میدهد اینستکه در آپدیت های اخیر الگوریتم پنگوئن، از ارزش بک لینک ها و لینک سازی کاسته شده و جای خود را به سوشیال سیگنال داده است. اما اینکه شما با دریافت بک لینک های با کیفیت، رتبه ی بالاتری در نتایج جستجو گوگل کسب می کنید، هیچ تردیدی وجود ندارد. حالا شاید بحث در مورد بک لینک با کیفیت این سئوال را در ذهن شما پدید آورده باشد که: اساسا بک لینک با کیفیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


بک لینک با کیفیت چیست و چرا که تمرکز گوگل بر روی بک لینک های با کیفیت است؟

شک نیست که گوگل با آپدیت الگوریتم های خود و ظهور الگوریتم فلوریدا2 هرچه بیشتر تلاش میکند تا لینک های بی کیفیت و مصنوعی را شناسایی کرده و تاثیر آنها را در رتبه بندی سایت ها ازبین ببرد. بنابراین تنها بک لینک های با کیفیت هستن که از این به بعد در رتبه بندی سایت ها و صفحات وب به حساب می آیند.


سیستم رنکینگ گوگل چگونه بک لینک ها را ارزش گذاری میکند؟

از نظر سیستم رنکینگ گوگل بک لینک‌ها ارزش و اعتبار یکسانی ندارند تا جایی که حتی برخی بک لینک ها می‌توانند تأثیر منفی برروی رتبۀ سایت شما داشته باشند. در مورد اینکه چه فاکتورهایی در ارزش گذاری بک لینک ها توسط سیستم رنکینگ گوگل موثرند تاکنون نظرات بسیار متفاوت و متناقضی بیان شده. اما اکثریت صاحبنظران و علمای سئو بر روی مواردی اجماع نظر دارند که در ادامه این موارد بررسی میشود.

1- متن لینک یا Anchor Text باید مناسب باشد

یک از نخستین معیار ارزش گذاری بک لینک متن لینک (Anchor Text) یا همان کلماتی است که صفحه ای از سایت شما با آن عبارت لینک شده است. در این مورد در دورۀ آموزش حرفه ای سئو بحث شده که لزومی به تکرار آن در اینجا نیست.

بطور خیلی خلاصه درمورد انکرتکست میتوان گفت: نباید برروی کلمات کلیدی زیادی تمرکز کنید و درعین حال نباید یک یا دو عبارت کلیدی را هدف قرار دهید. چراکه اگر تعداد کلمات کلیدی زیاد باشند باعث تقسیم ارزش دریافتی از بک لینک‌ها برروی کلیۀ کلمات میشود و در هیچ یک رتبه ای کسب نمی شود. از طرفی تمرکز برروی یک یا دو کلمۀ کلیدی هم باعث میشود که الگوریتم‌های مبارزه با تقلب گوگل، به غیر طبیعی بودن بک لینک‌های شما پی برده و با سایت شما برخورد کنند.


2- از یک منبع مرتبط و معتبر بک لینک بگیرید

دومین معیار مهم در ارزش گذاری بک لینک در سیستم جدید رنکیگ گوگل، اعتبار منبع بک لینک هست. مسلماً  ارزش لینکی که از یک سایت تازه تأسیس یا سایت اسپم یا سایت مزرعۀ لینک و دایرکتوری های نامعتبر یا سایت غیراخلاقی و یا سایت ناامن هک و فعالیت‌های غیر مجاز دریافت شود ارزشمند نیست و حتی میتواند روی سئوی سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

همچنین علاوه بر ارزش و اعتبار سایت لینک دهنده، فاکتور موضوع سایت هم با اهمیت هست. هرچقدر موضوع سایت لینک دهنده به سایت شما نزدیکتر باشد، ارزش آن بک لینک بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که گوگل علاوه بر ارتباط موضوعی صفحۀ سایت لینک دهنده حتی ارتباط متنی جملات اطراف لینک را نیز بررسی میکند. پس رعایت این نکته در هنگام لینک بیلدینگ باعث افزایش کیفیت و تأثیر گذاری بک لینک می‌شود.


3- تعداد لینک خارجی در سایت مبدا

سومین معیاری که گوگل برای سنجش اعتبار و ارزش بک لینک وضع کرده،  تعداد لینک های خارجی  سایت و صفحۀ لینک دهنده است. این یکی از روش های مهم گوگل برای شناسایی کردن لینک های خریداری شده است. بنابر همین قائده لینک های سایدواید و بطورکلی لینک هایی که در ستون سایت به تعداد زیادی به سایت های مختلف داده میشود و در تمام صفحات تکرار میشود همگی لینک های خریدنی مسوب میشود که غیرطبیعی هستند و فاقد ارزش و اعتبار.

از طرفی بر اساس تجربیات شخصی ثابت شده که قرار گرفتن بیش از ده لینک خارجی در یک صفحه از سایت، تقریبا ارزش تمام بک لینک‌ها را ازبین می بررد و موتور جستجوگر گوگل به بک لینک هایی که در چنین شرایطی باشند هیچ توجهی نمیکند.


4- اتوریتی Page Authority و Domain Authority

به عنوان چهارمین معیار باید به Page Authority و Domain Authority اشاره کرد. بطورکلی اتوریتی Authority  یعنی ارزش و Page Authority و Domain Authority  به ترتیب یعنی ارزش صفحه و ارزش دامنه‌ای که به سایت شما لینک داده است   و این معیار توسط سایت ماز (Moz.com) ابداء شده است و جایگزینی است برای پیج رنک گوگل. اتوریتی یک معیار معتبر اما غیر رسمی است که توسط گوگل تأیید نشده است و در ارزیابی ارزش سایت‌ها و صفحات وب بسیار کارآمد و حیاتی است.

Page Authority  و Domain Authority عددی از ۰ تا ۱۰۰ است که با درنظر گرفتن فاکتورهایی نظیر تعداد لینک‌های دریافتی از سمت تعداد دامنه‌های لینک کننده، سیگنال‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی، عمر پیج و دامنه، و برخی دیگر از فاکتورها، برای صفحات وب یا بطورکلی برای یک دامنه محاسبه و اعلام می‎شود.

پس بطورکلی دریافت بک لینک از سایت با اتوریتی بالاتر، ارزشمندتر است.اما ارتباط موضوعی هم باید رعایت شود. مثلا بک لینک گرفتن از یک سایت با موضوع فان با عدد اتوریتی بالا برای یک سایت فروشگاهی اصلاً ایدۀ مناسبی نیست و چنین لینک هایی طبیعی محسوب نمیشوند از نظر گوگل.


5-  بک لینک ها باید در طول زمان ایجاد شوند

یکی از مهمترین و قدیمی ترین معیارهایی که گوگل توسط آن میتواند بک لینک های خریداری شده را از بک لینک هایی که بطور طبیعی ایجاد شده اند تشخیص دهد روند زمانی ایجاد بک لینک‌هاست. مثلا اگر سایت شما روازانه کمتر از 10 لینک دریافت میکرده و اما به یکباره تعداد بک لینک‌ها به صدها یا هزاران بک لینک برسد، این افزایش سریع تعداد بک لینک، نشانه ای از غیرطبیعی بودن آنها و لینک های خریداری شده است.


6- کیفیت دامنه

ششمین معیار اعتبار و ارزش بک لینک ها، کیفیت مبدا یا منبع یا همان سایت لینک دهنده و همچنین کیفیت صفحه‌ای که در آن لینک درج شده هست. همچنین تعداد دامنه‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند خیلی مهمتر از تعداد بک لینک هایی است که به سایت شما داده شده است. مثلا با فرض شرایط مساوی برای تمام سایت‌های لینک دهنده، صد بک لینک از 50 دامنه بسیار با ارزش تر از داشتن  هزار بک لینک از ۵ دامنه است.


7- فالو یا نوفالو بودن بک لینک

هفتمین معیار ارزش گذاری بک لینک ها، فالو یا نوفالو بودن آنهاست. فالو(Follow)  یا دوفالو (DoFollow) به معنای دنبال کردن هست و به موتورهای جستجو می گوید لینک را دنبال کن! البته بطور پیش فرض تمام لینک‌ها فالو هستند مگر آنکه خصوصیت rel آن لینک برابر با مقدارNoFollow  قرار داده شده باشد.

بطورکلی نوفالو (NoFollow) به موتورهای جستجو میگوید: لینک را دنبال نکن.از این جهت لینک‌های نوفالو هیچ ارزشی را به سایت مقصد منتقل نمی‌کنند بنابراین بی ارزش هستند. لینک های نوفالو موقعی بکار میروند که نمیخواهید ارزشی از سایت شما به  سایت مقصد منتقل شود یا اینکه اصلاً آن سایت مخرب و نامعتبر هست. بنابراین سایت شما ازجهت لینک دادن به یک سایت اسپم یا مخرب، جریمه نخواهد شد.


نکته: با اینکه لینک‌های نوفالو بی ارزش هستند ولی وجودشان در فاکتورهای ارزیابی طبیعی بودن لینک ها از نظر الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر کاملا ضروری است. چرا که در پروسۀ بک لینک گرفتن بطور طبیعی، محال است که تمام لینک‌هایی که به سایت شما داده میشوند همگی فالو باشند. درصورتیکه تعداد لینک‌های فالو خیلی بیشتر از بک لینک های نوفالو باشد گوگل آنرا نشانۀ تقلب و مصنوعی بودن محسوب میکند. چرا گه اکثر لینک های خریداری شده و غیر طبیعی همگی فالو هستند.

دیگر آنکه لینک‌های دریافتی از اکثر شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و حتی ویکی پدیا نوفالو هستند و ظاهراً نباید ارزشی از آنها به سایت شما منتقل شود. درحالیکه چنین لینک‌هایی از نظر موتورهای جستجو در زمرۀ معتبرترین لینک ها به حساب می آید تا جایی که حتی یک بک لینک از ویکی پدیا سایتی را در یک کلمۀ کلیدی مهم به صفحۀ اول رسانده و اساسا این نوع لینک ها نشانه معرفی شدن شما توسط دیگران در مکان‌های معتبر تلقی میشود بنابراین بسیار موثرند و به اعتبار سایت شما در پیشگاه گوگل می افزاید.


8- بک لینک گرفتن در میان متن و محتوای نوشتاری

ریپورتاژ آگهی یک مقاله یا محتوای متنی است در یک سایت معتبر و پربازدید که از حیث موضوع مشابه سایر مطالب سایت شماست. چنین مقاه ای درواقع یک پست تبلیغاتی یا آگهی تجاری مطبوعاتی برای معرفی محصولات یا خدمات سایت شما می باشد. بطورکلی بک لینک‌های درون ریپورتاژ آگهی ها ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به سایر انواع بک لینک ها دارند.

نکته1: نکته مهم  جایگاه لینک در پست‌های تبلیغاتی ریپورتاژ آگهی است. قطعاً درصورتیکه لینک به سایت مقصد در ابتدای محتوای متنی ریپورتاژ آگهی قرار گیرد بهتر و با ارزش تر از قرارگرفتن آن لینک در انتهای آن مطلب است.

نکته2: نکتۀ بسیار مهم دیگری که باعث طبیعی تر جلوه کردن بک لینک های ریپورتاژ آگهی میشود، وجود لینکی جز لینک سایت شما در ریپورتاژ آگهی است. اما اینکار تکنیکی دارد که اگر آنرا بدانید و رعایت کنید اعتبار بک لینک های ریپورتاژ آگهی شما را چندین برابر میکند. اگر در تبلیغات شما، لینک یک سایت معتبرتر از سایت شما در کنار لینک تبلیغاتی شما قرار گیرد، الگوریتم‌های گوگل ارزش سایت شما را در آن موضوع همسنگ با آن سایت تلقی میشود. این تکنیک مهمی است که فقط سئوکاران حرفه ای آنرا میدانند. به این تکنیک اصطلاحاً کوسایتشن (Co-citation) گفته میشود. البته برعکس اینکار هم صادق است. یعنی اگر لینک یک سایت بی ارزش در کنار لینک سایت شما در ریپورتاژ آگهی قرارگیرد، از ارزش و اعتبار بک لینک شما در آن مطلب خواهد کاست چرا که سایت شما از نظر گوگل هم ارز با آن سایت بی ارزش در آن کلیدواژه قلمداد میشود.


9- طول عمر بک لینک

نیاز به ذکر نیست که در صورت حذف شدن بک لینک‌هایتان، قطعاً اعتباری که بر روی رنکینگ و تاثیری که روی سئوی سایت‌تان داشته‌اند از بین خواهد رفت و جایگاه سایت‌تان در serp افت میکند. بنابراین اگر احیاناً در یک زمان یک دفعه تعداد زیادی بک لینک از سایت شما حذف شوند، الگوریتم‌های مبارزه با تقلب گوگل به سراغ سایت‌تان خواهند آمد. پس اگر بک لینک اجاره میکنید، برای کمتر کردن اثرات مخرب و تصنعی تلقی شدن آنها توسط گوگل، اولاً آنها را در بازه‌های زمانی متفاوت و از منابع متنوع و مختلفی تهیه کنید و ثانیاً سعی کنید حداقل برای یک مدت طولانی بیش از سه ماه آنها را اجاره کنید تا کمتر سئو به سایت شما آسیب برسانند و از نظر گوگل طبیعی‌تر بنظر برسد. نکتۀ دیگر  در مورد خرید بک لینک این هست که سعی کنید تا جای ممکن، فقط برای دریافت بک لینک از سایت‌های پارسی زبان و هم موضوع هزینه کنید تا سایت های نامرتبط.

از آنچه تا اینجا گفته شد میتوان نتیجه گرفت که بسیاری از سایتهایی که در حوزه های پر رقابت فعالیت میکنند تقریبا از نظر کیفیت و کمیت محتوا باهم برابری میکنند. در چنین شرایطی یعنی وقتی که تمامی پارامترها یکسان باشند، تعداد و کیفیت بک لینک ها میتواند عاملی قدرتمند و تعیین کننده در رتبه بندی چنین وبسایت هایی باشد.

انواع و کیفیت بک لینک ها

گام دوم:  چند نوع بک لینک داریم و کدامیک با اهمیت ترند؟

همانطور که در گام اول اشاره شد در حال حاضر کیفیت بک لینک ها مهمتر از کمیت آنهاست. در حال حاضر با آپدیت های جدید الگوریتم پنگوئن گوگل و همچنین رونمایی از الوریتم فلوریدا2 ، گوگل به لینک های بی کیفیت اهمیت نمیدهد و اگر بیش از اندازه زیاد شوند بیم پنالتی شدن سایت وجود دارد.

قبلا در گذشته با کامنت بک لینک یا ثبت سایت در دایرکتوری ها میشد رتبه سایت را افزایش داد و گوگل هم متوجه نمی شد. اما درحال حاضر ساختن چنین بک لینک هایی فقط اتلاف وقت هست و هیچ فایده ای برای سئو ندارد. حتی گوگل با سایت هایی که لینک های بی کیفیت و اسپم می سازند، برخورد می کند.

در گام دوم  در مورد انواع بک لینک ها بحث میکنیم و به شما همراه گرامی سایت چهارراه آنلاین خواهیم گفت  که کدام نوع از آنها بی کیفیت هستند.


طبقه بندی انواع بک لینک ها از نظر کیفیت

بطورکلی از نظر براساس اینکه آیا صفحه مبدا مایل به انتقال ارزش و اعتبار به صفحه مقصد هست یا نه ، لینک ها به دو گروه تقسیم میشوند:

•    نوع نخست که وبسایت مبدا تضمین می کند که محتوای سایت مقصد با کیفیت است.به اینگونه لینک ها اصطلاحاً follow  گفته میشود (لازم به ذکر است که بطور پیشفرض تمام لینک ها follow هستند). بطور کلی لینک های دوفالو (DoFollow) یا فالو ، لینک هایی هستند که اعتبار و ارزش را از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل می کنند.

•   نوع دوم که وبسایت مبدا در رابطه با کیفیت محتوای سایت مقصد هیچ مسئولیت قبول نمی کند. برای نشان دادن این نیت ، لینک های داده شده را nofollow میکند. اینکار با ویژگی rel در تگ لینک انجام میشود. اضافه کردن این ویژگی با مقدار نوفالو ، به تگ a این را به گوگل می گوید که سایت لینک دهنده، صفحه مقصد را تضمین نمی کند. بطورکلی لینک های نوفالو به مقصد کمک چندانی برای کسب رتبه بهتر نمی کند. بنابراین لینکی که نوفالو شده باشد، توسط گوگل دنبال نمیشود و ارزش و اعتباری از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل نمی کند. فلسفۀ ایجاد لینک های نوفالو این هست که وبسایت مبدا (لینک دهنده) نمیخواهد هیچ گونه تضمینی از بابت کیفیت وبسایت مقصد را به عهده بگیرد.


با توجه به آنچه توضیح داده شد ما اساساً در پروسۀ لینک بیلدینک باید بدنبال لینک های فلو باشیم. چرا که این نوع از لینک ها میتوانند ارزش را از سایت مبدا به سایت ما منتقل کنند و باعث افزایش رتبه سایت ما در نتایج جستجو گوگل شوند. اما در حالت طبیعی هیچوقت تمام لینک هایی که به سایت ما داده میشود فالو نیستند و همین موضوع یکی از معیارهای گوگل برای تشخیص لینکهای کلاه سیاه و مصنوعی می باشد. بنابراین با وجود اینکه ما همواره در فرآیند لینک بیلدینگ باید بدنبال لینک های دوفالو باشیم اما لینک های نوفالو هم معیاری برای درستکاری ما از نظر گوگل می باشند و کاملا بی ارزش نیستند.

علاوه بر این لینک های اکثر شبکه های اجتماعی نوفالو هستند و بارها دیده شده است که برخی از سایت ها فقط با فعالیت در شبکه ها ایجتماعی به جایگاه نخست در نتایج گوگل رسیده اند. پس نمیتوان تاثیر لینک های نوفالو را انکار کرد. بنابراین لینک های نوفالو هم هم بر خلاف ادعای گوگل، ارزش و اعتبار را میتوانند منتقل کنند اما نه به اندازه لینک های دوفالو. بنابراین عملا برای طبیعی جلوه دادنِ پروسۀ لینک بیلدینک نباید بین لینک های نوفالو و دوفالو فرقی بگذارید و باید سایت شما هر دو را تقریبا به یک نسبت داشته باشد. از طرفی تحت هر شرایطی یعنی چه لینکی که به سایت شما داده میشود دوفالو باشد یا نوفالو، برای وبسایت شما ترافیک در هر صورت ترافیک می آورد.


کاربرد لینک های follow و nofollow چیست؟

تا اینجا فهمیدیم که تفاوت لینکهای nofollow  و follow  چیست. کاربرد این دو نوع تقریبا در تفاوت آنها مستتر هست اما بیشتر هدف از مطرح کردن چنین سئوالی این هست که بدانیم که در چه موقعی از کدام یک استفاده میشود.

معمولا موقعی که لینک های زیادی از سایت لینک دهنده گرفته شود (مانند شبکه های اجتماعی) و امکان این نباشد که بتوان بر تمام لینک هایی که داده شده نظارت کرد سایت لینک دهنده خیلی راحت تمام لینک های خروجی را نوفالو میکند. مثلا مانند لینک هایی که شما برای سایت خود از سایت یوتیوب میگیرید. اصولا در هر فضایی که براحتی بتوان لینک بیلدینگ کرد  و روزانه حجم بسیار زیادی بک لینک در آن ثبت شود، مقدار nofollow به ویژگی  rel اینگونه لینک ها اضافه میشود تا فعالیت اسپمری کاهش پیدا کند.


بنابراین از آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت که بک لینک هایی که شما به روش های زیر بسازید همگی باید از نوع نوفالو باشند:

•    اکثر بک لینک هایی که در دایرکتوری ها می سازید
•    سایت ها و سامانه های پرسش و پاسخ
•    امضای پست های مهمان در اکثر سایت ها
•    اکثر پست های فروم ها و انجمن ها که تائید نشده نشان داده میشود
•    بک لینک هایی که از کامنت ها گرفته میشود
•    تقریبا تمام بک لینک های ویکی پدیا (بک لینک های ویکی پدیا با ارزش ترین لینکی هست که شما میتوانید در سراسر وب برای وبسایت خود بگیرید. در کمال تعجب این بک لینک ها تماماً نوفالو هستند)
•    و …


علاوه بر برخی از لینک هایی که شما از سراسر وب برای سایت خود می سازید حتی گاهی لینک هایی که می خرید هم نوفالو هستن. مثلا بک لینک هایی که از طریق تبلیغات اینترنتی میگرید که بابت آنها هزینه پرداخت کرده اید غالباً نوفالو هستند.


دسته بندی انواع بک لینک ها از دیدگاه گوگل

لینک هایی که به سایت شما داده میشود به روش های مختلفی می توانند ایجاد شده باشند. بعنوان مثال: علاوه بر اینکه شما خودتان میتوانید برای سایت خود لینک سازی کنید حتی ربات هایی نیز وجود دارند که میتوانند اینکار را برای شما انجام دهند. این ربات ها آنچنان سرعتی دارند که بک لینک هایی که شما در طول چندین ماه کار شبانه روزی انجام میدهید را میتوانند در چند ساعت برای شما انجام دهند. بسیاری از سایت هایی که بک لینک میفروشند با استفاده از ربات ها اینکار را برای مشتریانشان انجام میدهند. اما گوگل به راحتی میتواند چنین بک لینک هایی را شناسایی کند. بطورکلی گوگل از میان تمام روش های لینک سازی  فقط لینک هایی که دیگران از طریق اشتراک گذاری محتوای شما به سایتتان داده میشود را قبول دارد و سایر روشها را تقلب محسوب میکند. بنابراین آنچه گوگل میخواهد لینک های باکیفیت است و با بک لینک های اسپم که از راه های نادرست ایجاد شده اند بشدت مبارزه می کند.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، گوگل لینک های سایت شما را، در یکی از این سه دسته جای میدهد :

۱. بک لینک های طبیعی

لینک های طبیعی معمولا در اثر به اشتراک گذاشته شدن محتوای سایت شما توسط گاربران و طرفدارنتان ایجاد میشون. اینگونه لینک ها فقط برای محتوای با ارزش بوجود می آیند. پس توقع برای به اشتراک گذاشته شدن محتوای بی کیفیت و کپی کاملا به دور از خرد و زیرکی است. از این جهت به اینگونه لینکها طبیعی گفته میشود که شما بعنوان یک وبمستر در ایجاد این نوع لینکها، هیچ دخالتی نداشته اید و حتی از کاربرانتان یا سایر اشخاص درخواست هم نکرده اید. بلکه این کار بصورت کاملاً طبیعی اتفاق افتاده است. این لینک ها در زمرۀ معتبرترین و با ارزش ترین لینک هایی هستند که برای یک سایت میتواند ایجاد شود.

البته ذکر این نکته لازم هست که برای گرفتن چنین بک لینک هایی، شما باید یک آهنربای لینک سازی طراحی کنید. به بیان بهتر کاربران سایت شما باید دلیل و انگیزه ای برای لینک دادن به مطالب سایت شما داشته باشند وگرنه چنین اتفاقی بسیار نادر هست ود درعمل به ندرت امکان دارد کسی به شما لینک بدهد. در مرحلۀ بعد شما باید بتوانید به طریقی دیگران را از وجود چنین آهنربایی باخبر کنید. به هر میزانی که سیستم اطلاع رسانی شما قوی تر باشد بیشتر میتوانید انتظار دریافت بک لینک های طبیعی و فوق العاده معتبر را داشته باشید.

۲. بک لینک های درخواستی

این روش تقریبا در تمام دوره های آموزش سئو بعنوان یکی از کارآمدترین روش های لینک بیلدیگ آموزش داده میشود. این شیوه یکی از رایج ترین راه های لینک بیلدینگ هست که کاملا عملی بوده و تا حدودی هم کلاه سفید به حساب می آید. در صورتی که سایت شما به تازگی راه افتاده و هنوز شناخته شده نباشد اصولا برای لینک سازی این روش بهترین کاری است که هر مشاور سئویی برای لینک بیلدینگ به شما پیشنهاد میدهد.

انجام این روش خیلی ساده است. ابتدا شما لیستی از تمام منتشر کنندگان محتوا ، وبلاگ نویسان و مدیران وبسایت ها که مرتبط با حوزه کاری شما هستند تهیه میکنید. در گام بعدی باید با هریک از آنها ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید که به سایت شما لینک بدهند. البته واضح هست که آنها باید دلیلی برای اینکار داشته باشند و اگر شما از قبل چنین انگیزه ای (آهنربای لینک سازی) رابرای آنها تدارک ندیده باشید به نتیجۀ مطلوب نخواهید رسید.

۳. بک لینک های خودساخته

این روش لینک بیلدینگ موقعی بوجود آمد که بسیاری از وبمستران نمی توانستند چندین سال صبر کنند تا اگر کسی دلش خواست به محتوای سایت آنها لینک بدهد بنابراین آمدند و در یک عمل جسورانه خودشان بجای دیگران اینکار را انجام دادند!  در حال حاضر اینکار از نظر گوگل کاملاً بی ارزش است و در صورت شناسایی مشمول جریمه میشود.

اما با اینکه بک لینک های خودساخته شامل تکنیک های کلاه سیاه لینک بیلدینگ میشود و غیرمجاز هستند اکثر سایت هایی که در کلمات کلیدی بسیار دشوار و پررقابت در نتایج اول گوگل هستند همین کار را انجام داده اند اما به روشی که تاکنون گوگل نتوانسته بک لینک های غیرطبیعی آنان راشناسایی کند.

البته با آپدیت های منظم الگوریتم پنگوئن گوگل پیشرفت زیادی برای شناسایی بک لینک های کلاه سیاه کرده است و بسیاری از وبسایت هایی که بدون آگاهی از ترفندها لینک بیلدینگ کلاه سیاه، لینک سازی میکنند شناسایی و پنالتی میکند. در حال حاضر اگر در لینک بیلدینگ تجربۀ کافی نداشته باشید و به تکنیک ها و ترفندهای آن مسلط نباشید در خطر پنالتی و جریمه های گوگل و کلاً حذف شدن از نتایج گوگل هستید. پس اگر حرفه ای نیستید هرگز ریسک نکنید و بجای لینک بیلدینگ کلاه سیاه باید سعی کنید بک لینک های سایتتان را بصورت طبیعی دریافت کنید و یا با درخواست کردن از دیگران.

معیارهای لینک بیلدینگ در سئو

گام سوم: معیارهای لینک بیلدینگ

معیار های متنوعی درمورد بک لینک ها وجود دارد که باید حتما آنها را بشناسید. شناخت این معیارها به شما کمک میکند تا کیفیت و قدرت یک بک لینک را بتوانید تشخیص دهید. از طرفی با دانستن این معیارها دیگر زمان ارزشمندتان را برای گرفتن بک لینک های کم ارزش یا بی ارزش هدر نخواهید داد. از همه ی اینها مهمتر با دانستن این معیارها میتوانیم براحتی پی به کیفیت بک لینک های سایت های رقیب ببریم.


اعتبار و قدرت دامنه (Domain Strength)

بطورکلی برای بیان قدرت دامنه، از معیارهای دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی استفاده میشود. این معیارها توسط سایت Moz خلق شده اند و عددی بین ۰ تا ۱۰۰ می باشد. این عدد را سایت Moz با استفاده از ربات های خود اندازه گیری و به روز رسانی میکند و مبین قدرت دامنه و صفحات وب هست. دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی بسیار شبیه به هم هستند و فقط از این جهت با هم متفاوتند که پیج آتوریتی برای یک صفحه بکار می رود اما دامین آتوریتی برای کل دامنه.

معیار بعدی پیج رنک (PR) هست که توسط گوگل ایجاد شده. این معیار عددی بین ۰ تا ۱۰ بوده و بر اساس تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک صفحه وب از سراسر وب داده شده محاسبه میشود.

اگر چه پیج رنک، تنها مربوط به یک صفحه از سایت است اما برای بیان قدرت دامنه به کمک پیج رنک، میتوانیم پیج رنک صفحه اصلی سایت را درنظر بگیریم. پیج رنک را میتوانید با نصب تولبار گوگل یا پلاگین مربوطه در مرورگر خود ببینید. البته باید مدتی صبر کنید تا گوگل، تولبار خودرا آپدیت کند. چراکه آن رنکی که در تولبار گوگل می بینید همیشه برای سه الی چهار ماه قبل است.
موقعی که میخواهید برای سایت خود بک لینک بگیرید قدرت سایت و دامنه دو معیار بسیار مهم هستند که باید به آنها توجه داشت. بنابراین هرچه از دامنه های قدرتمند تری بک لینک بگیرید اعتبار بیشتری نصیب سایت شما میشود و رتبه بهتری را در گوگل کسب میکند.


تا اینجا گفته شد که با استفاده از دو ابزار زیر می توانید پی به قدرت دامنه ها ببرید:

1. ابزار Mozbar برای اندازه گیری پیج آتوریتی و دامین آتوریتی. کافیست در سایت رجیستر شوید و این ابزار را روی مرورگر گوگل کروم نصب کنید.

2. ابزار گوگل تولبار برای اندازه گیری پیج رنک. این افزونه برروی اینترنت اکسپلورر نصب میشود


 
اعتبار و قدرت صفحه  (Page Strength)

ارزیابی و سنجش میزان اعتبار و ارزش یک صفحه به شما کمک میکند تا قبل از اینکه وقت خودرا برای گرفتن بک لینک از آن صفحه صرف کنید، بدانید آیا اینکار واقعا ارزشش را دارد یا نه؟

وقتی که میخواهید برای صفحات سایت خود بک لینک بگیرید علاوه بر قدرت دامنه باید به قدرت صفحه ای که میخواهید لینک خودرا در آن قراردهید نیز توجه داشته باشید. معروفترین معیاری که برای این منظور بکار میرود پیج آتوریتی است که توسط سایت Moz بوجود آمده. این معیار را در نوار ابزار Moz میتوانید همیشه در کنار دامین آتوریتی و اسپم اسکور ببینید.


متن لینک یا انکرتکست  (AnchorText)

قبلا درمورد ساختمان لینک و متن لینک یا همان انکرتکست بحث شد. اما سئوال اساسی اینستکه این بخش از یک لینک چه تاثیری میتواند برروی بک لینک های شما داشته باشد؟

مهمترین سیگنالی که یک انکرتکست میتواند به گوگل بدهد اینستکه محتوای صفحۀ مقصد دربارۀ چیست؟

مثلا اگر متن لینک به اینصورت باشد "روش های کلاه سفید سئو" شما انتظار ندارید صفحۀ مقصد دربارۀ مسائل اقتصادی یا آشپزی باشد! بنابراین موقعی که گوگل چنین کلمۀ کلیدی را در متن یک لینک رصد میکند احتمال اینکه از این به بعد صفحۀ مقصد را هنگام جستجوی در عبارت "روش های کلاه سفید سئو" در نتایج SERP نشان دهد بیشتر میشود. به این ترتیب رتبۀ صفحه ی مقصد در این عبارت افزایش می یابد.

البته چند سالی هست که قدرت انکرتکست بعنوان یک سیگنال برای رتبه بندی گوگل کاهش یافته است و این بعلت آپدیت های الگوریتم پنگوئن می باشد. اگر اکثر بک لینک هایی که برای یک صفحه گرفته شده همگی با یک کلمۀ کلیدیِ تکراری باشد، زیاده روی در اینکار باعث پنالتی شدن در آن کلمۀ کلیدی خواهد شد. بنابراین نباید تعداد زیادی بک لینک با یک انکرتکست دقیقا یکسان ساخت! اینکار مانع از این میشود که گوگل بتواند بک لینک های شما را طبیعی تلقی کند. بنابرای مترادف ها یا LSI ها در ساختن انکرتکست های متنوع خیلی مهم هستند.

ابزارهای حرفه ای برای آنالیز و تجزیه تحلیل بک لینک های رقبا وجود دارند که که مهمترین آنها عبارتند از سایت Moz و ابزار Link Explorer از این سایت. سایت Majestic seo و سایت Ahrefs که اکانت هیچکدام از این سایت ها رایگان نیستند. البته در دورۀ آموزش حرفه ای سئو به شما آموزش داده میشود که چگونه اکانت 170 دلاری سایت Moz را رایگان ایجاد کنید. همچنین بخش ها و ابزارهای مختلف این سایت بطورکامل در این دوره آموزش داده میشود.

نکته دیگر اینکه در حال حاضر گوگل با هر آپدیت الگوریتم های خود به مرور از ارزش انکرتکست کم میکند و بجای انکرتکست، از محتوای اطرف آن در جهت درک ارتباط معنایی و محتوای سایت مقصد استفاده می کند.



تعداد لینک ها (Number Of Links)

در گذشته تعداد بک لینک ها خیلی اهمیت داشت اما در حال حاضر کیفیت بک لینک ها مهمتر از تعداد آنهاست. بنابرای لازمست که در طی پرسۀ لینک بیلدینگ بتوانید بک لینک های با کیفیت تر و با دامین اتوریتی بالاتر بگیرید. علاوه بر این باید یک نظری بر رقبا داشته باشید (با استفاده از ابزارهایی که گفته شد) تا بتوانید حجم کاری که در پیش رو دارید را برآورد کنید. در اینصورت میتوانید میزان موفقیت یک کمپین لینک سازی گیری را پیش بینی کنید.

مثلا اگر در کلمۀ کلیدی "وردپرس" رقیبی که در لینک اول نتایج گوگل قرار گرفته صدهزار بک لینک ساخته باشد به این معناست که اگر شما روزانه 100 لینک برای این کلمۀ کلیدی بسازید، چیزی حدود سه سال (حدود 1000 روز) کار دارید. البته با فرض اینک این رقیب منتظر بماند تا شما به او برسید و هیچ فعالیتی تا 3 سال برروی سایت خود انجام ندهد. شما به همین ترتیب باید 10 رقیب برتر خود را در صفحۀ اول بررسی کنید و نتایج را یادداشت کنید. همانطور که اشاره شد برای اینکار ابزار Link Explorer از سایت Moz و ابزار Ahrefs و همچنین Majestic seo میتواند بیشترین کمک را به شما بکنند که هیچکدام رایگان نیستند.


تعداد دامنه های لینک شده  (Linking Root Domain)

نکته ای که اغلب به آن توجه نمی شود این هست که شما از بسیاری از دامین ها هر چقدر بخواهید میتوانید بک لینک بگیرید. اما این بک لینک ها به مرور از ارزش کمتری برخوردار خواهند شد. یعنی اولین لینکی که از هر دامینی می گیرید ارزش بیشتری نسبت به دومین لینک دارد و به همین ترتیب...

تا جایی که از یک حّدی به بعد ارزش لینک های بعد بطورِ ناگهانی بشدت افت میکند. بنابراین در پرسۀ لینک بیلدینگ علاوه بر تعداد لینک ها، تعداد Root Domain ها یا دامنه های مجزا و یکتایی که به شما لینک میدهند نیز اهمیت بسزایی دارند. بطورکلی میتوان گفت تعداد روت دامین ها سیگنال قدرتمندتری از تعداد بک لینک ها به گوگل میدهد زیرا نشانه ای از محبوبیت بیشتر یک وبسایت است. نظر سایت backlinko.com (یکی از معتبرترین مراجع سئو) در مورد Root Domain این هست که: اگر قدرت اولین لینک گرفته شده از یک دامنه را برابر ۲۰ فرض شود، بک لینک بعدی که از آن دامنه گرفته میشود، قدرتی برابر 5 یعنی یک چهارم اولین بک لینک قدرت دارد و به همین ترتیب با افزایش تعداد بک لینک ها از یک دامین ، قدرت آنها بشدت کاهش می یابد.

بنابراین یک از روش های حفظ کیفیت بک لینک ها گرفتن آنها از دامنه های مختلف هست. پس علاوه بر تعداد بک لینک ها هرچه تعداد روت دامین سایت شما بیشتر باشد اعتبار دامین سایت شما بالاتر خواهد بود. سریع ترین ابزاری که میتوانید تعداد روت دامین هایی که به سایت شما لینک داده اند را چک کنید سایت Moz و ابزار Link Explorer می باشد.

لازم به ذکر هست که فلسفه ی بسیار هوشمندانه ای پشت این سبک الگوریتم رتبه دهی گوگل نهفته هست. چرا که هرچه سایت شما محبوب تر باشد سایت های متفاوت و متنوع بیشتری به شما لینک می دهند. بر همین اساس اگر از یک دامنه تعداد زیادی بک لینک گرفته باشید، به احتمال زیاد لینک های شما در قسمت هایی مانند سایدبار یا فوتر هست و خریداری شده که همانطورکه میدانید گوگل برای چنین لینک هایی ارزشی قائل نیست. از طرفی بک لینک های سایدبار و فوتر و بطورکلی لینک های تکراری در تمام صفحات یک سایت هرگز به اندازه ی لینک هایی که شما از داخل یک متن با کیفیت میگیرید ارزشمند و معتبر نیستند.


موقعیت لینک در صفحه (Position Of Links On The Page)

مسلم است که شما بعنوان یک نویسندۀ محتوا، هرچه لینکی برایتان اهمیت بیشتر داشته باشد آنرا مقدم بر سایر لینک ها در متن خود می آورید. به همین قیاس گوگل هم هرچه لینک ها به ابتدای محتوا نزدیکتر باشند برای آنها اعتبار بیشتری قائل هست.

در حال حاضر گوگل براحتی میتواند تقدم و ترتیب، و بطورکلی جایگاه بک لینک ها را در یک متن و حتی در یک صفحه تشخیص دهد. مثلاً اگر لینکی در فوتر باشد، گوگل ارزش بسیار کمتری برای آن قائل میشود تا همان لینک در منوی اصلی یا هدر سایت باشد.

علاوه بر این گوگل به توانایی رسیده است که میتواند تمام بک لینک هایی که گرفته اید را بطورکلی ارزیابی کند. مثلا اگر بیش از 40 درصد از لینک هایی که گرفته اید از سایدبار یا فوتر سایر سایت ها باشد این برای گوگل نشانه ای از لینک های غیرطبیعی و خریداری شده هستند. بنابراین در ارزیابی لینک هایی که در آینده به سایت شما داده میشود حساسیت بیشتری بخرج میدهد. بنابراین حتی اگر لینک هم می خرید سعی کنید از سایت هایی باشد که بک لینک شما را در محتوایشان قرار میدهند بجای فوتر یا سایدبار.

مرتبط بودن موضوع صفحاتی که به هم  لینک شده اند  (Relevance Of The Linking Page)

از آنجا که بطور طبیعی سایت هایی که زمینه ی فعالیت و موضوع یکسانی دارند بیشتر به هم لینک میدهند پس کاملا منطقی است که این مورد یکی از فاکتورهای گوگل برای سنجش طبیعی بودن لینک ها باشد. این منطقی نیست که مثلا یک سایت آشپزی به یک سایت املاک یا برنامه نویسی لینک بدهد پس شما هم چنین کاری نکنید. از سایت هایی که هیچ ارتباطی با موضوع فعالیت سایت شما ندارند بک لینک نگیرید. پس باید سعی بر این باشد که بک لینک از سایت های مرتبط گرفته شود تا کیفیت و تاثیر بیشتری داشته باشد.

از طرفی اگر هدف شما فقط جذب ترافیک بیشتر هست میتوانید از هر سایتی که ترافیک آن بیشتر از سایت شماست (فارق از موضوع آن) لینک بگیرید. اما از طرف دیگر دریافت ترافیک از سایت هایی که موضوع مرتبط با سایت شما دارند، کیفیت بیشتری داشته و احتمال تبدیل به مشتری شدن کاربرانی که از سایت های مرتبط به سایت شما می آیند قطعا بیشتر است.

گام چهارم: لینک سازی کلاه سیاه، کلاه خاکستری و کلاه سفید

حتما تا کنون درباره ی لینک سازی کلاه سفید یا کلاه سیاه چیزهایی شنیده اید. هر کدام از این استراتژی ها معایب و مزیت های خاص خود را دارند. روشی وجود دارد که مابین این دوتا هست که به آن کلاه خاکستری میگویند. روش هایی که عملاً کلاه سیاه هستند اما به سبکی انجام میشود که گوگل آنها را کلاه سفید درنظر میگیرد. در مورد این سبک لینک بیلدینگ بطور کامل در دورۀ حرفه ای آموزش سئو بحث شده و این ترفندهای این استراتژی بطور کامل آموزش داده شده.

در این گام در مورد این سه سبک لینک سازی بحث میکنیم تا مزایای هر یک از این روش ها کاملاً شناخته شوند و راحت تر بتوانید ما بین این سه نوع ، انتخاب کنید که کدامیک برای سایت شما بهتر هست.


لینک بیلدینگ به سبک کلاه سفید

بطورکلی کلاه سفید در سئو به این معناست که در طی پروسۀ سئو ما کاملا در چهارچوب قوانینی حرکت کنیم که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای وبسایت ها و وبمسترها تعریف کرده اند. سئوی کلاه سفید هیچ ریسکی ندارد. چرا که ما در چهارچوب وضع شده توسط گوگل حرکت میکنیم و هیچ کاری بر خلاف قوانین گوگل انجام نمیدهیم. بر این اساس کلا باید لینک سازی را تعطیل کرد چون لینک سازی توسط مالک سایت و یا حتی خریدن لینک خلاف بود و کاملاً کلاه سیاه هستند. بطورکلی در سئوی کلاه سفید شما هیچ گونه تخلفی مرتکب نمی شوید. بنابراین سایت شما هرگز توسط گوگل جریمه یا پنالتی نخواهید شد.


بعنوان مثال انجام امثال چنین کارهایی سئوی کلاه سفید محسوب میشود:

1- تولید محتوای با کیفیت و با ارزشی که پاسخگوی سئوالات و راه حلی برای مشکلات کاربران سایت شما باشد.

2- فعالیت در جوامع مجازی، انجمن ها و شبکه های اجتماعی جهت معرفی فعالیت های سایت و جمع کردن جامعه ای که علاقه مند به فعالیت های سایت شما باشند.

3- ارائه محتوای مرتبط بصورت پست مهمان یا ریپوتاژ آگهی به سایر سایت های پربازدید جهت گرفتن بک لینک و ایجاد ترافیک بیشتر.


ایراد این روش این هست که بسیار کند عمل میکند و در طولانی مدت جواب میدهد. بسته به میزان رقابتی که در کلمۀ کلیدی موردنظر شما وجود دارد بین یک تا شش سال طول میکشد. اما مزیت سئوی کلاه سفید این هست که بسیار پایدار و کاملا ماندگار بوده و با آپدیت های الگوریتم های گوگل ماندگاری سایت شما در نتایج گوگل بیشتر تثبیت شده و حتی بهبود می یابد. بنابراین اگر نمیتوانید روی اهداف اهداف طولانی مدت تمرکز کنید این روش نمیتواند کارایی لازم را برای سئو کردن سایت شما داشته باشد.


لینک بیلدینگ به سبک کلاه سیاه

در بحث بهینه سازی سایت، سئو کلاه سیاه به معنی خلاف قوانین گوگل عمل کردن می باشد. مثلاٌ گوگل گفته هر گونه لینک سازی دستی برای ارتقای رتبه ی سایت خلاف بوده و در صورت شناسایی ، با سایت متخلف برخورد خواهد شد. پس بطورکلی  لینک سازی ، جزء تکنیک های سئوی کلاه سیاه محسوب میشود و کاملا برخلاف قوانین گوگل هست.


کارکرد روش های سئو کلاه سیاه بر اساس شناخت نقطه ضعف های گوگل و سوء استفاده از آنها بنا شده اند. مثلاً در گذشته (قبل از سال 2011) گوگل اعلام کرد که برچسب های کلمات کلیدی در رتبه بندی سایت ها تاثیر دارد. چندی نگذشت که تمام سایت ها شروع کردند به نوشتن یک محتوای دو خطی و پشت سر آن 50 خط و بیش 500 برچسب و ردیف کردن تمام کلمات کلیدی مرتبط و احیاناً نامرتبط. جالب اینجا بود که گوگل به قدری ضعیف بود که در تمام آن کلمات کلیدی هم به سایت متقلب رتبه می داد! این یعنی شناخت و استفاده از نقاط ضعف موتورهای جستجو برای کسب رتبه بهتر در حالی که مطلقاً شایستگی و کیفیت این رتبه را ندارد.


بعنوان نمونه ، دو مورد از تکنیک های سئو کلاه سیاه جهت آشنایی بیشتر، در اینجا ذکر میشود:

مخفی کردن برخی از نوشته های یک صفحه از کاربران که فقط شامل تعداد زیادی کلمات کلیدی هست. به این ترتیب صفحه ای که کاربران سایت می بینند با صفحه ای که گوگل می بیند متفاوت خواهد بود.

درج لینک سایت بطور مخفی و پنهان شده در قالب های و طرح های آماده برای CMSهای مختلف و فروش یا عرضۀ آن به مردم.


لازم به یادآوری است که تکنیک های کلاه سیاه معمولا با آپدیت های متوالی الگوریتم های گوگل، شناسایی شده و سایت های متخلف را دچار مشکل میکند. بنابراین این روش ها شاید در کوتاه مدت باعث افزایش رتبه ی یک سایت شود اما به محض شناسایی ، نه تنهای رتبه ی کسب شده از دست می رود بلکه سایت متخلف از نتایج جستجو نیز حذف خواهد شد. پس وبسایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده میکنند همواره باید نگران شناسایی و خطر پنالتی شدن باشند.


لینک بیلدینگ به سبک کلاه خاکستری

درواقع روش های سئو کلاه خاکستری چیزی مابین کلاه سفید و کلاه سیاه هستند. بطور خلاصه در این روش تکنیک هایی استفاده می شود که هنوز گوگل آنها را نشناخته و یا اصلاً قابل شناسایی نیستند که در دسته کلاه سیاه قرار بگیرند از طرفی کلاه سفید هم نیستند. روش ها سئو کلاه خاکستری موقعی بوجود آمدند که از یک طرف سایت ها نمی توانستند سالها صبر کنند تا گوگل به آنها اعتنا کند از طرفی نمی خواستند ریسک روش های کلاه سیاه را هم بپذیرند و در معرض پنالتی شدن قرار بگیرند. در این روش کارهای کلاه سیاه به سبکی انجام میشود که کلاه سفید بنظر برسد و گوگل نتواند آنرا تشخیص دهد.

مثلا لینک بیلدینگ به هر صورت که انجام شود از نظر گوگل کاملا تخلف بوده و سئو کلاه سیاه محسوب میشود. حالا اگر ما طوری برای سایت مان لینک بیلدینگ کنیم که بنظر برسد دیگران به ما لینک داده اند اینکار سئو کلاه خاکستری محسوب میشود که خطر و ریسک جریمه شدن را تا حدود زیادی کم میکند. تکنیک های کلاه خاکستری به مانند راه رفتن برروی لبه ی تیز چاقو می ماند چرا که با کوچکترین سهل انگاری و خطایی ، تبدیل به کلاه سیاه می شوند. بنابراین این تکنیک ها به میزان زیادی بستگی به نحوه ی انجام آن دارد. یعنی ممکن هست این تکنیک ها توسط یک سئو کار حرفه ای انجام شود و سایت را دچار هیچ مشکلی نکند و باعث بهبود رتبه ی سایت شود. اما همان کار اگر توسط شخص غیرحرفه ای انجام شود به کلاه سیاه تبدیل شده و سایت را از نتایج جستجو حذف کند.

بنابراین سئو کلاه خاکستری باعث صرفه جویی بسیاری در زمان و هزینه میشود اما کار هر کسی نیست. لازم به یادآوری هست که تمام این تکنیک ها در دورۀ جامع سئو حرفه ای ، با مثال و اجرای نمونه های عملی توضیح داده شده است.

علاوه بر اینکه بسیار اهمیت دارد که چه شخصی تکنیک های کلاه خاکستری را انجام میدهد (نحوۀ اجرا و نجام این تکنیک ها بسیار اهمیت دارند) زمان هم عنصر بسیار مهمی هست. به این معنی که کاری که شاید امروز کلاه خاکستری باشد ممکن است فردا با آپدیت الگوریتم های گوگل و شناسایی آن تبدیل به کلاه سیاه شود. مثلا لینک سازی در PBNها برای سال ها ، بخوبی جواب می داد و خیلی سریع سایت های را به رتبه های بالا می رساند. اما امروز کاملا کلاه سیاه بوده و گوگل بارها به این موضوع تاکید کرده که درصورت شناسایی لینک بیلدینگ PBN سایت مقصد جریمه شده و از نتایج جستجو حذف خواهد شد. بنابراین شخصی که سئو کلاه خاکستری انجام میدهد باید دائما خود را با تغییرات موتورهای جستجو به روز کند.

بطورکلی میتوان گفت قطعاً خطرات سئو کلاه خاکستری کمتر از کلاه سیاه است. اما بسیار حساس هست و با کوچکترین خطایی ، سایت را به خطر می اندازد اما قطعا ریسک کلاه خاکستری اگر درست اجرا شود کمتر از کلاه سیاه هست.



چرا روش سئو کلاه سفید؟

قطعاً روش های کلاه سیاه ریسک بسیار بالایی دارد و دور از احتیاط هست و میتوانند باعث پنالتی و جریمه وبسایت شما بشوند. بسیاری از بیزنس ها نمیتوانند هر روز نگران پنالتی شدن باشند و تکنیک های کلاه سیاه برای آنها مناسب نمی باشد. اما استفاده از روش های کلاه سفید کمترین میزان ریسک را به همراه دارند و برای یک وبسایت بی نهایت ضروری و سرنوشت ساز هست. چراکه بطورکلی فعالیت های سئو کلاه سفید با اینکه بسیار زمانبر هستند اما سبب افزایش کیفیت و اعتبار وبسایت شما خواهد شد. بنابراین همواره باید مزایا و ریسک های هرگونه فعالیت سئو و مارکتینگ را درنظر بگیرید و سپس اقدام کنید.

اگر نسبت به کسب و کارتان دید بلند مدت دارید و میخواهید مشتریانتان شما را به سایرین نیز معرفی کنند باید بر روی تکنیک های سئو کلاه سفید وقت و انرژی خود را صرف کنید. مهمترین روش های کلاه سفید عبارتند از تولید محتوای کاربردی، پاسخگو و با ارزش و نفیس. از محاسن سئو کلاه سفید اینستکه آنچه امروز برای آن هزینۀ زمانی و مالی خود را صرف میکنید در آینده برای شما ماندگار خواهد شد و دیگر دلیلی ندارد هربار که گوگل آپدیت جدیدی منتشر می کند، بترسید.

ادامه دارد...

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما