سئو تکنیک های ساده ای است که باعث بهینه شدن سایت شما و افزایش رتبۀ آن در مهمترین موتور جستجو یعنی گوگل میشود. مهمترین دستاوردی که از بهبود سئو سایت شما نصیب شما میشود این هست که علاقه مندانِ محتوای سایت شما راحت تر میتواند با جستجو در گوگل ، وبسایت شما را پیدا کنند. اگر تکنیک های سئو را بکار بگیرید به مرور روز به روز ترافیک سایت شما بیشتر میشود که این خود باعث رونق کسب و کار آنلاین شما خواهدشد.

چک لیست سئوچک‌لیست سئو درواقع مهمترین توصیه هایی است که بشما کمک میکند تا راحت تر بتوانید فاکتورهایی که برای گوگل مهم هستند مورد توجه قراردهید و آنها را در سایت خود پیاده سازی کنید.

 


سئو چیست و چرا با اهمیت هست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوست. رعایت اصول سئو باعث افزایش رتبه سایت شما در گوگل شده که این باعث میشود بازدیدکنندگان بیشتری را از موتورهای جستجو به سایت خود هدایت کنید.

در حال حاضر سئو مهمترین راهی است که بر اساس کلمات کلیدی که تعریف کرده‌اید گوگل بتواند سایت شما را به جستجوکنندگان و کاربران متقاضی آن کلمات کلیدی پیشنهاد دهد. و به این ترتیب شما به ترافیک رایکان و کاربران علاقه مند کسب کار آنلاین تان دست پیدا میکنید.

 


انواع تکنیک‌های سئو برای سایت شما:

تکنیک های سئو را میتوان به دو دستۀ تکنیک های سئو داخلی (On-Page SEO) و تکنیک های سئو خارجی سایت (Of-Page SEO) تقسیم کرد.

سئو یا بهینه‌سازی داخلی مربوط به داخل سایت میشود. هر آنچه مربوط به معماری و قالب سایت، منوها، لینک سازی داخلی، url سایت یا آدرس سایت و صفحات داخلی، کلمات کلیدی، عناوین و ساختار نوشتارها و مقالات سایت و... میشود. اکنون سئو داخلی را با معرفی چک لیست سئو داخلی با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم.

 


چک لیست سئو داخلی سایت چیست؟

رعایت این نکات ساده و کاملاً عملی باعث می شود سئو داخلی سایت شما بهینه شود:

۱- تحقیق کلمات کلیدی Keyword Research

البته شایان ذکر هست درحال حاضر کلمات کلید مفهوم سابق خود را برای گوگل از دست داده است. سالهاست که روز به روز الگوریتم های گوگل بیشتر به سمت معنا و مفهوم نوشته ها پیش میروند. اما هنوز کلمات کلیدی راهنمای خوبی برای وبمستران هست که در مسیر تدوین محتوا احیاناً راهشان را گم نکنند!

وبمستران با تولید محتواهایی مرتبط با کلمات کلیدی کسب و کارشان باعث میشوند مخاطبان و دنبال کنندگان آنها با جستجوی این کلمات در گوگل و موتورهای جستجو بتوانند آنها را پیدا کنند.

برای رسیدن به این منظور وبمستران دقیقاً باید اطلاع داشته باشند که مخاطبان برای برطرف کردن نیازهایشان چه کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند. به این ترتیب شما وبمستر گرامی میتوانید به سیلی از مخاطبان دست پیدا کنید که دقیقاً بدنبال همان محصولات و خدماتی هستند که شما در سایت خود عرضه می‌کنید.


۲- بهینه‌سازی تصاویر سایت

استفاده از تصاویر اختصاصی و کم کردن حجم تصاویر تا جایی که کیفیت آنها کاهش پیدا نکند باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت میشود. اینکار حداقل دو دستاورد مهم برای سایت شما دارد.

نخست آنکه گوگل دوست دارد سایت های سریع تر را به کاربرانش نشان دهد بنابراین به سایت های سنگین که از سرعت کافی برای لود شدن برخوردار نیستند رتبه نمیدهد. دلیل دوم مخاطبان هستند که معمولاً بطور همزمان چند نتیجه را از گوگل انتخاب و باز میکنند و هر کدام که سریعتر بالا آمد سایر سایت ها را می بندند که غالباً این کار باعث افزایش سریع بانس ریت سایت های کندتر و کاهش time on site آنها میشود. بنابراین سایت های که از سرعت کافی برخودار نیستند اکثرِ مخاطبان خودرا از دست میدهند و عکس العمل مخاطبان بشدت باعث کاهش رتبۀ آنها در گوگل میشود.

از طرفی از نظر گوگل استفاده از تصاویر در محتوا از محتوای بدون تصویر بسیار بهتر بوده و محتوای عکس دار رتبۀ بالاتری دارد نسبت به محتوای بدون عکس. سعی کنید ویژگیAlt تصاویر را خالی رها نکنید. استفاده از ویژگی Alt در تصاویر برای بهینه کردن تصویر برای گوگل ضروری هست.


۳- بهینه‌سازی عنوان مقالات برای سئو (Meta Title)

عنوان همان چیزی است که در نخستین خط، در نتایج گوگل نشان داده میشود. برای اینکه عنوان سئو شده تری داشته باشید بهتر هست که کلمات کلیدی هدف در ابتدای عنوان باشد. تعداد کاراکترهای عنوان نباید بیش از ۵۵ حرف باشد. برای عنوان اصلی باید از تگ <H1> و عناوین فرعی یا زیرتیترها از تگ<H2> استفاده کرد.

 

۴- بهینه سازی آدرس (URL) صفحات سایت برای گوگل

در جواب این سئوال که کدامیک بهتر است: استفاده از کلمات انگلیسی یا فارسی در آدرس صفحات؟ باید گفت کلمات و کاراکترهای فارسی چون در هنگام کپی شدن تعداد زیادی کاراکتر بی معنی مانند % میسازند بهتر هست استفاده نشوند و با ترجمۀ کلمات به انگلیسی جایگزین شوند. برای پیدا کردن معادل عبارتهای فارسی به انگلیسی میتوانید از مترجم گوگل استفاده کنید.

سعی کنید تا جای ممکن آدرس‌ URL صفحات سایت را کوتاه، گویا، خوانا و مرتبط با موضوع مقالات و نوشته ها انتخاب کنید. گوگل براحتی میتواند ارتباط محتوا با سایر اجزاء مانند تیترها و عکس ها و آدرس صفحه را تشخیص دهد و رعایت این اصول ساده میتواند بر سئو سایت شما و رتبه‌بندی گوگل بسیار موثر باشد.


۵- بهینه‌سازی توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا متنی هست که به دنبال آدرس صفحات در نتایج گوگل می آید. کاربران معمولاً قبل از انتخاب، این توضیحات را مطالعه میکنند. بنابراین این توضیحات میتواند برای انتخاب سایت شما توسط کاربران بسیار موثر عمل کند. پس تگ توضیحات باید برای کاربران نوشته شود نه برای گوگل. پس بشدت از استفادۀ بیش از حد و تکرار کلمات کلیدی پشت سرهم در این تگ خودداری کنید. بجای اینکار سعی کنید این ۱۶۷ کاراکتر را هدر ندهید و یک توضیح جذاب برای مخاطب بنویسید که باعث کنجکاوی او شده تا در نتایج جستجو لینک سایت شما را کلیک کند.

اگر تگ توضیحات را استفاده نکنید گوگل بطورخودکار ۱۶۷ کاراکتر از جملات ابتدایی متن و مقالۀ شما را بجای تگ متای توضیحات نشان میدهد. در هر صورت گنجاندن کلمات کلیدی بیش از ۲ مرتبه در توضیحات متا جایز نیست.


۶- رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی

در حال حاضر با ظهور الگوریتم های معنایی گوگل، چگالی کلمات کلیدی ارزشِ گذشتۀ خود را از دست داده اند. اما بکاربردن بیش از اندازۀ کلمات کلیدی در متون که به آن keyword Stuffing گفته میشود معمولا باعث جریمه یا پنالتی گوگل میشود و آن صفحه از سایت شما را بکلی از نتایج جستجو حذف میکند. چگالی کلمات کلیدی در پاراگراف های اول متن شما باید بیشتر از سایر پاراگراف ها باشد ولی هرگز در اینکار نباید زیاده روی شود. بطورکلی چگالی کلمات کلیدی همواره باید کمتر از ۲% باقی بماند تا احیاناً باعث keyword Stuffing نشود.


۷- لینک سازی داخلی و بهینه‌سازی انکرتکست ها

لینک های داخلی سایت به دو گونه میتوانند باشند یا به سایر صفحات داخلی و یا لینک به منابع و سایت های دیگر.

لینک دهی به سایر نوشته ها و مطالب باعث میشود که کاربران زمان بیشتری در سایت بمانند و نرخ پرش یا بانس ریت سایت شما ازبین برود. به این ترتیب گوگل سایت شما بعنوان یک سایت محبوب و با محتوای اصیل بحساب می آورد که در افزایش رتبۀ سایت شما بسیار موثر خواهد بود.

اگر احیاناً مطالبِ نوشته ای از سایت شما ترجمه یا خلاصه ای از مطالب سایت های مرجع مانند ویکی پدیا می باشد بهتر است در پایان محتوای خود به آن سایت ها لینک بدهید. برخلاف تصور عمومی اینکار اصلاً باعث کاهش رتبۀ سایت شما نخواهد شد بلکه برعکس باعث بهبود سئو سایت شده و کمک میکند تا مطلب شما را زودتر گوگل ایندکس کند و سریعتر موضوع آنرا بفهمد.

درمورد لینک سازی داخلی نکاتی در ارتباط با متن لینکها وجود دارد که حتماً باید رعایت شود: انکرتکست همان متن یا عبارتی است که آنرا در نوشته ها به سایر صفحات لینک میدهید. متن لینکهایی که آنرا را لینک میکنید باید با موضوع صفحه ای که به آن لینک میشوند (صفحۀ مقصد) مرتبط و سازگار باشد. سعی کنید کلمات کلیدی صفحۀ مقصد را پیدا کنید و در صفحۀ مبدا دقیقاً همان کلمات را بعنوان انکرتکست به صفحۀ مقصد لینک کنید.

اگر بیش از یک لینک از یک متن به یک صفحۀ واحد بدهید، گوگل فقط اولین لینک را درنظر گرفته و سایر لینک ها را نادیده میگیرد.


۸- استفاده از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما

با ظهور HTML5 به میزان زیادی لزوم استفاده از کدهای اسکیما از بین رفت. این کُدها به گوگل میفهمانند که هر بخش از سایت شما مربوط به چیست. استفاده از این کدها باعث میشود دیتای سایت شما به بانک اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شدۀ گوگل وارد شود و این جایگاه برای سئو سایت شما بسیار مطلوب هست.


۹- ریسپانسیو بودن و پشتیبانی از رزولوشن های موبایلی

ریسپانسیو بودن به این معناست که سایت شما در صفحات نمایش مختلف از جمله انواع موبایلها و تبلت ها به درستی نشان داده شود و اسکرول افقی پیدا نکند و یا ظاهر آن بهم نریزد. سایت هایی که ریسپانسیو یا واکنش گرا نباشند برای کاربرانی که با موبایل خود در گوگل سرچ میکنند در نتایج جستجو نشان داده نخواهند شد. در حال حاضر نزدیک به 70% کاربران اینترنتی از موبایل خود برای وبگردی استفاده میکنند. بنابراین سایت های غیر ریسپانسیو این جمعیت را از دست خواهند داد. به هرحال درحال حاضر هیچ نگرانی از این بابت متوجه وبمستران گرامی نیست چرا که تمامی قالب های سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس و جوملا ریسپانسیو هستند.


۱۰- افزایش سرعت سایت

اینکار معمولاً با کمک ابزارهایی نظیر سایت gtmetrix انجام میشود. این سایت تمام مشکلات و مسائل معماری سایت شما که غالباً باعث کاهش سرعت سایت شده را نشان میدهد و راه حل هریک از آنها را نیز پیشنهاد میکند.

نقشه و راه انجام سئو سایت

 

 

چک لیست سئو خارجی سایت چیست؟

درمورد سئو داخلی سایت صحبت شد و اکنون شما بخوبی با معنا و مفهوم این اصطلاح آشنا شدید. اما میرسیم به این سئوال که سئو خارجی سایت چیست؟

کلیۀ فعالیت هایی مانند لینک بیلدینگ و فعالیت در شبکه های اجتماعی برای اشتراک، بازنشر و گسترش مطالب سایت و هرکاری که برای بهبود سئو و بالارفتن رنک سایت، در خارج از سایت انجام شود سئو خارجی گفته میشود. حتی تبلیغ بنری که برای سایت خود در سایر سایتها میگیرید، از آنجا که علاوه بر ایجاد بک لینک، باعث افزایش ترافیک سایت میشود میتواند جزء سئو خارجی محسوب شود. درهرصورت اگر سئو داخلی سایت بخوبی انجام شده باشد انجام فعالیت های سئو خارجی بشدت باعث بالارفتن رتبۀ سایت در نتایج گوگل و موفقیت شما در بهبود سئو سایتتان میشود.


فعالیت هایی که در بهبود سئو خارجی سایت اهمیت بیشتری دارند از این قرارند:

۱- لینک سازی خارجی

گرفتن بک لینک باعث افزایش اعتبار سایت شما شده و به روش های بسیار متنوع و مختلفی میتواند انجام شود. بطورکلی موقعی که سایر سایت ها به سایت شما لینک میدهند درواقع به این معناست که به کاربران سایتشان، سایت شما را پیشنهاد میکنند. البته گوگل هم با همین دیدگاه به لینکهایی که از سراسر وب به سایت شما داده میشود نگاه میکند. بنابراین لینک سازی خارجی بشدت باعث افزایش رتبه و اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو و مخصوصاً گوگل میشود.

لینک سازی خارجی یا لینک بیلدینگ به روش ها متعددی انجام میشود که به آن کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه گفته میشود.

لینک بیلدینگ به روش کلاه سفید یعنی تشویق کاربران یا سایر سایت ها ، به لینک دادن به مطالب و محتوای سایت شما. این روش تنها روشِ مورد قبول برای گوگل می باشد. لینک سازی غیرطبیعی یا کلاه سیاه یعنی اینکه ما خودمان برای کسب اعتبار برای صفحات مختلف سایتمان، در هرجای وب لینک بیلدینگ کنیم. چنین سایت هایی درصورت شناسایی توسط گوگل جریمه میشوند و از نتایج جستجو حذف خواهند شد. لینک بیلدینگ کلاه خاکستری یعنی حرکت میان کلاه سفید و سیاه، بقسمی که گوگل نتواند تشخیص دهد آیا لینک هایی که به سایت شما داده شده است طبیعی هست یا نه. البته اگر محتوای ارزشمندی تولید کنید که یونیک باشد نیازی به تقلب برای کسب اعتبار برای آن نیست. تولید محتوای ارزشمند در اکثر اقات مورد توجه سایر وبلاگها و ‌سایت‌ها قرارمیگیرد و آنها به سایت شما لینک خواهند داد. از نظر گوگل این تنها راه درست و قابل قبول برای لینک گرفتن از سایر سایت هاست.


۲- اشترک گذاری و بازنشر در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری محتوای سایت دو مزیت بسیار مهم دارد:

نخست اینک باعث گرفتنِ بک لینک شده و کمک شایانی به افزایش اعتبار و رتبۀ سایت شما می کند. ثانیاً کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند که انتشار مطالب سایت باعث جلب نظر آنها و هدایت ترافیک بیشتر به سمت سایت شما خواهد شد.

مهمتر از دو مزیت یاد شده کمک به برند سازی نام کسب و کار آنلاین شماست. برند شدن یعنی شناخته شدن و بر سر زبان‌ افتادنِ نام کسب و کار، سایت یا شرکت شما بطوریکه همه آنرا شنیده باشند و بشناسند. مهمترین روش برای رسیدن به چنین هدفی تبلیغات بسیار گسترده و پرهزینه مانند اجارۀ بیل بوردها در سطح شهر هست که خارج از عهدۀ بسیاری از کسب و کارها می باشد. اما راه های رایگانی هم برای برند شدن وجود دارد که یکی از موثرترین آنها فعالیت منظم و مداوم در شبکه‌های اجتماعی است.


۳- چه چیزی برای گوگل اهمیت دارد؟

در ادامه به چند نکته ای که گوگل به آنها اهمیت میدهد اشاره میشود. باشد که رعایت این نکات باعث افزایش رنکینگ و اعتبار سایت شما شود.

اگر به کسب و کار آنلاین خود اهمیت میدهید سعی کنید بطور منظم و پیوسته محتواهای نفیس، باکیفیت عالی و پاسخگو منتشر کنید. این کار علاوه بر افزایش رتبۀ سایت شما در نزد گوگل باعث افزایش محبوبیت سایت شما در نزد کاربران و مخاطبین سایت شما میشود. یک وبمستر موفق باید بروز رسانی سایت خود را در اولویت تمام کارها و فعالیتهای خود قرار‌دهد. هیچ چیزی به اندازۀ کپی کردن محتوای سایر سایت ها نمیتواند به سایت شما آسیب برساند. پس باید بشدت از اینکار خودداری شود.

محتواهای ناب و ارزشمند سایت شما باعث ترافیک بیشتر و لینک دهی فراوان از طرف کاربرانتان خواهد شد. گوگل بطور کاملاً هوشمند به محبوبیت چنین سایت های پی میبرد و التفات ویژه ای را شامل حالشان میکند.

سعی کنید با کاربران سایت خود در ارتباط باشید. گوگل از طریق کامنت هایی که کاربران در پایین مقالات شما میگذارند این ارتباط را درک میکند. پس مخاطبین سایت خود را به اینکار تشویق کنید و از آنها بخواهید نظرشان را منعکس کرده و سئوالاتشان را از طدیق کامنت گذاری بپرسند. پاسخ وشروح و کامل شما باعث تشویق سایر کاربران به کامنت گذاری میشود.

سن و سال، قدمتِ دامین وتاریخچۀ وب‌سایت برای گوگل اهمیت دارد. بنابراین پس از ثبت دامین و راه اندازی یک سایت آنرا به حال خود رها نکنید. برخی اشخاص دائماً در حال ثبت دامین جدید راه اندازی سایت بوده که بعد از گذشت مدتی آنرا رها میکنند و به سراغ راه اندازی یک سایت جدید میروند و اینکار اشتباه را بارها تکرار میکنند. از آنجا که گوگل به دامین ها و سایت های قدیمی بسیار بیشتر از سایت های تازه تاسیس اهمیت میدهد اینکار گناهی نابخشودنی محسوب میشود.

تهیۀ گواهی SSL و راه اندازی پروتکل Https به‌جای پروتکل Http : درحال حاضر تمام شرکت‌های ارائه‌دهندۀ هاست قادرند درصورت درخواست شما این پروتکل را بطور رایگان برای شما فعال کنند. فعال بودن پروتکل امن Https برروی سایت شما باعث افزایش رتبۀ سایت شما میشود.

توجه به مواردی که اشاره شد بطورکلی باعث بهبود سئو و اعتبار یا Authority وبسایت شما خواهد شد. درنهایت وقت گذاشتن و کار برروی سئو، در بالا رفتن رنک گوگل موثر بوده و منجر به جذب مخاطب بیشتر و افزایش ترافیک و رونق کسب و کار و افزایش فروشِ سایت شما خواهد شد.

چک لیست سئو

چک لیست سئو

• ساخت اکانت گوگل وبمستر google webmaster و ثبت سایت در گوگل وبمستر و گوگل آنالتیکس و احراز هویت سایت در گوگل آنالکتیس و اتصال گوگل وبمستر و گوگل انالتیکس
• بررسی در کنسول وبمستر گوگل برای نداشتن عنوان ها، صفحات و متا های کپی شده
• بررسی Crawl errors در گوگل وبمستر و تنظیم فایل htaccess
• ساخت صفحات AMP و بررسی نداشتن ارور صفحات AMP در کنسول وبمستر
• تهیه نقشه XML سایت و معرفی نقشه سایت در گوگل وبمستر و همچنین بررسی ایرادات نقشه سایت در گوگل وبمستر
• ساخت فایل Robots.txtو بررسی فایل robots.txt در گوگل وبمستر
• بررسی کنسول وبمستر گوگل برای نداشتن صفحات با کد ارور ۴۰۴ و ۵۰۰ و حذف لینک های پاک شده از گوگل وبمستر
• برسی سایت با استفاده از ابزار gtmetrix برای یک کردن و کمپرس کردن تمام فایل های CSS، JS و HTML. کم کردن تعداد فایل های CSS و Javascript برای کاهش زمان بارگذاری صفحات
• جدا کردن فایل های CSS و JS از کُدهای html
• بهینه سازی تصاویر وب سایت و استفاده از تگ alt و تگ Title برای تصاویر سایت
• ساخت اکانت وبمستر بینگ bing webmasterو ثبت نقشه سایت در اکانت وبمستر بینگ bing webmaster
• بررسی سرعت سایت با ابزارهای gtmetrix.comویا test speed گوگل
• قرار ندادن آدرس ایمیل همراه با @ در متن
• عدم استفاده از CSS بصورت inline و عدم استفاده از جاوا اسکریپت در HTML
• بررسی سایت با Screaming Frog برای یافتن ارورها و مشکلات وب سایت برای کروالرهای گوگل
• استفاده از کلمه کلیدی اصلی در عناوین و در URLها
• شروع شدن محتوای مطلب با کلمه کلیدی
• رعایت فاکتورهای خوانایی محتوا: جملات کمتر از ۲۰ کلمه باشند. پاراگراف های کوته و وجود فاصله بین آنها. استفاده از حداقل3 تصویر برای مطالب. نوشتن لیست برای هر مطلب. ساخت لینک های درونی. در مقالات جامع حداقل کاراکترهای مورد استفاده در متن ۳0۰۰ کاراکتر
• بررسی سایت با ابزار MOZبرای پاک کردن بک لینک های نامعتبر یا دارای اسپم اسکور بالا یا سایت های مزرعه لینک
• استفاده از تگ canonical در هدر سایت
• افزودن بخش های سایت به Bing news PubHub
• مشخص کردن Document Type در هدر سایت
• استفاده از تگ Base
• استفاده از hreflang
• مشخص کردن آدرس با WWW و بدون WWW در ابتدای آدرس سایت
• تهیه گواهی SSL
• استفاده از اطلاعات آدرس و شماره تماس در بخش فوتر
• استفاده از هاست با کیفیت و بررسی سرورهای مشترک برای اسپمر نبودن سرور
• ایجاد گوگل ریویو
• بررسی Bounce Rateو Time on site توسط سایت الکسا
• قراردادن تگ Robot به حالت Index برای ایندکس شدن صفحات در موتورهای جستجو
• بررسی و فعال سازی کمپرس G-ZIP بمنظور افزایش سرعت سایت شما. برای اینکار سرور سایت شما باید از اینحات پشتیبانی کند.
• تهیه IP ثابت برای سایت
• مشخص کردن زبان سایت در قسمت هدر
• استفاده از کد Async & Defer برای فایل های CSS و Javascipt و همچنین حذف کدهای اضافی CSS و Javascript
• فعال بودن کش
• استفاده از متا geo.regionو متا identifier-URLو متا Ratingومتا revisit-afterو متا googlebot
• استفاده از twitter:card و از og:titleو از تگ viewportو داشتن تگ noscript در هدر سایت و استفاده از تگ author
• ایجاد Open Graph Protocol
• استفاده از Voice-Related Keywords
• ساخت اپلیکیشن برای سایت
• استفاده از Tag Managere google در هدر سایت

پیشنهاد ویژه چهارراه آنلاین: دورۀ آموزش حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما