برخی از وبمستران تصور میکنند با ظهور الگوریتم های جدید گوگل مانند فلوریدا2 دیگر لینک گرفتن برای سایتشان اهمیت ندارد. اما هنوز هم بک لینک یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای سئو و بهبود رتبۀ سایت در گوگل هست. البته در اگوریتم یاد شده لینک های کم ارزش جای خود را به بک لینک های با ارزش داده اند به این معنا که تعداد لینک ها اهمیت ندارند بلکه کیفیت لینک ها اهمیت پیدا کرده اند. در ادامه تعدادی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای ارزش گذاری بک لینک ها را با هم مرور میکنیم:

 فاکتورهای سئو برای لینک سازی

چه نکاتی را باید برای بک لینک گرفتن رعایت کنید؟

تعداد کلمات محتوای بک لینک و کیفیت محتوای لینک دهنده: بدون شک لینک گرفتن از پستی که چندهزار کلمه دارد ارزشمندتر از لینکی است که از یک متن صد کلمه‌ای گرفته شده. همچنین لینک گرفتن از یک مقاله یا نوشتۀ کپی و بی‌کیفیت یا تکراری بسیا بی ارزش تر از لینک بیلدینگ در یک محتوای باکیفیت هست.


تعداد لینک های خارجی که در هر صفحه وجود دارد: بطورکلی ارزش هر صفحه مابین لینک های آن تقسیم میشود. در هر صفحۀ وب، هرچه تعداد دامنه هایی که به آنها لینک داده شده بیشتر باشد ارزش تمام لینک ها به همان نسبت کاهش می یابد. یکی از دلایلی که کامنت بک لینک ها اهمیت ندارند همین هست. بنابراین اولین لینک هایی که در یک صفحه با استفاده از کامنت ها گرفته میشود بیشترین ارزش را دارند و با افزایش تعداد لینک ها از ارزش هریگ از آنها کاسته میشود.


سن دامنه: Backlink بطورکلی هرچه سن دامنه ای که از آن لینک میگیرید بیشتر باشد ارزش آن بک لینک بیشتر خواهد بود. بنابراین از PBNهای خود بلافاصله بک لینک نگیرید.


نقش تگ Alt برای لینک‌های تصویری: در سالهای اخیر گوگل علاقۀ زیادی به لینک های تصویری پیدا کرده. لینک های تصویری لینک هایی هستن که بجای متن لینک anchor آنها یک تگ IMG قرار گرفته. بنابراین لینک های تصویری بیشتر از لینک های متنی برای گوگل اهمیت دارند. حتما از ویژگی Alt تصاویر استفاده کرده و آنرا خالی رها نکنید. ویژگی Alt تصاویر نقش مهمی در تفهیم کلمات کلیدی به گوگل دارند.


اعتبار دامنه و صفحۀ لینک شده(DA و PA): اعتبار دامنه و صفحه‌ای که به آن ارجاع شده یک فاکتور بسیار مهم در رتبه‌بندی است. لازم به ذکر است DA و PA مستقل از هم عمل میکنند.


گرفتن بک لینک از رقبا: قطعا لینک گرفتن از رقبا و سایت های هم موضوع با سایت شما میتواند تاثیر مثبت بیشتری در سئو داشته باشد.


گرفتن بک لینک از سایت هایی که رتبۀ بهتر دارند: اگر در کلمات کلیدی که موردنظرتان هست بتوانید از سایت هایی که در صفحۀ اول گوگل هستند لینک بگیرید تاثیر باور نکردنی در رتبۀ سایت شما خواهد داشت.


به اشتراک‌گذاری صفحاتی که از آنها بک لینک گرفتید در شبکه‌های اجتماعی: این تکنیک بسیار فنی هست که اکثر سئوکاران از آن بخوبی بهره می برند. بطور کلی هرچه صفحه ای در وب بیشتر به اشتراک گذاشته شود روی ارزش آن تاثیرگذار هست. به این تکنیک اصطلاحاً لینک بیادینگ چندگرهی یا چند لایه ای هم گفته میشود.


لینکهای متنی: لینکهای که از متن های مقالات گرفته میشوند به مراتب ارزشی بسیار بیشتر از لینک های سایدبار یا فوتر دارند. نیست.


لینک گرفتن از صفحۀ اصلی: اگر از صفحۀ اصلی یک سایت لینک گرفته شود به مذاتب ارزشمندتر از صفحات داخلی آن هست.


تبادل لینک (لینک های دوطرفه و سه طرفه) در مقابل لینک‌های یک‌طرفه: سالهاست که تبادل لینک از نظر گوگل اسپم محسوب میشود و تاثیر منفی درسئو دارد. گوگل علاوه بر تبادل دوطرفه حتی تبادل سه سایت با یکدیگر را هم براحتی تشخیص میدهد.


تنوع نوع لینک‌ها: تنوع بک لین ها از دو موضع قابل بررسی هست. نخست اینکه تمام بک لین های یک سایت نباید از یک نوع باشد. یعنی مثلاً فقط کامنت بک لینک یا PBN بک لینک نکنید. بلکه باید همزمان تمام انواع بک لین ها را به موازات هم ایجاد کنید. اگر یک لینک پروفایلی می سازید یک لینک از انجمن ها و اتاق های گفتگو هم نکتۀ دوم اینکه تمام لینک هایتان را از یک سایت نگیرید. مثلاً داشتن دوهزار بک لینک سایدواید از یک سایت به وضوع یک عمل اسپم محسوب میشود.


اهمیت متون اطراف لینک‌ها: قطعاً لینک‌هایی که از داخل متن و محتوای متنی یک صفحه گرفته شده اند در مقایسه با لینک‌هایی که از یک صفحه خالی گرفته شده، قدرتمندترند. علاوه بر این متون اطراف لینک توسط کراولرهای گوگل بررسی و اسکن میشوند. بنابراین علاوه بر انکرتکست، متون اطراف آن هم از اهمیت ویژه ای برای گوگل برخوردار هستند. یکی از مهمترین نقش های کلماتی که اطراف بک لینک ظاهر می‌شوند این هست که به گوگل کمک می‌کنند تا بفهمد این صفحه درمورد چه موضوعی است.


نقش ریدایرکت 301 در بازیابی آدرس لینک های تغییریافته: لینک‌هایی که از تغییر مسیر 301 می‌آید باعث ضعیف شدن اعتبار یا PR می‌شود. لینک از تغییر مسیر 301 اندکی به اعتبارتان آسیب وارد میکند.


متن Anchor یا متن بک لینک: متن لینک یا AnchorText برای شناسایی کلمات کلیدی صفحۀ مقصد لینک از اهمیت ویژه ای برخوردار هست. اما هرگز exact match key نکنید چراکه باعث جریمه شدن سایت شما در آن کلمۀ کلیدی خواهد شد.


محل لینک در محتوا: لینک های که در ابتدای یک متن یا نوشتار هستند با ارزش تر از لینک های بعدی هستند. پس درصورت امکان بهتر است لینک را در ابتدای محتوا بیاورید تا در انتهای آن. جای لینک در صفحه اهمیت دارد. بطورکلی لینک‌های محتوایی قوی تر از لینک‌هایی هستند که در حاشیه یا کنار صفحه قرار می‌گیرند.


تاثیر پسوند یا TLD دامنه سایت مبدا یا ارجاع دهنده: قطعاً تاثیر گرفتن بک لینک از سایت هایی که پسوندهای مختلف دارند یکسان نیست. مثلاً تاثیر بک لینک هایی که از سایت هایی با پسوند edu یا gov میگیرید به مراتب بیشتر از تاثیر بک لینک هی دامین هایی با پسوند com هست. علاوه بر این بک لینک گرفتن از کشورهایی که پسوند دامنه ‌شان سطح بالاتری نسبت به com دارد مانندde یا .cn یا .co یا.uk به شما در کسب رتبه بهتر در آن کشور کمک می‌کند.


مرتبط بودن دامنه یا سایت لینک دهنده: لینک گرفتن از وبسایت هایی که موضوع مشابه دارند خیلی باارزش تر از سایت های غیرمرتبط می باشد. و همچنین لینک از صفحه‌ای که خیلی به محتوای صفحه شما نزدیک باشد بسیار قدرتمندتر از یک صفحه غیرمرتبط است.


وجود کلمه کلیدی در عنوان صفحۀ لینک دهنده (مبدا): اگر در انکرتکست لینک، کلماتی تکرار شده باشند که در عنوان مقاله یا نوشته وجود دارد این یک امتیاز مثبت محسوب میشود (قابل توجه رپورتاژآگهی یا PBNها).


بک لینک گرفتن از سایت‌های معتبر: با ظهور الگوریتم فلوریدا2 لینک گرفتن از سایت‌های معتبر با DA بالا نسبت به سایت‌های کوچک بسیار موثرتر هست. البته در گذشته هم همینطور بوده اما با اعمال الگوریتم جدید گوگل اهمیت آن صدچندان شده. درحال حاضر کیفیت بک لینک ها خیلی موثرتر از کمیت و تعداد آنهاست.


لینک گرفتن از ویکی‌پدیا: مهمترین و معتبرترین سایت برای گرفتن بک لینک ویکی پدیا هست. گرفتن بک لینک از ویکی‌پدیا بی نهایت در سئو موثر هست و باعث افزایش اعتبار سایت شما در گوگل می‌شود. چگونه میتوانم از ویکی پدیا بک لینک بگیرم؟

 

قدمت یا سن بک لینک: طبق اسناد منتشر شده از گوگل، بک لینک‌های قدیمی‌تر از اعتبار بیشتری نسبت به لینک های جدیدتر در رتبه‌بندی برخوردار هستند.


لینک های طبیعی نسبت به لینک های مصنوعی: لینک از سایت های واقعی از اعتبار بیشتری نسبت به لینکهایی که از وبلاگ ها و PBNهایی که فقط برای لینک بیلدینگ ساخته ایم برخوردار هستند. گوگل از تعامل کاربران برای تشخیص این دو نوع سایت از یکدیگر استفاده می‌کند. نیاز به ذکر این مطلب نیست که یک سایت با بک لینک های طبیعی رتبه بالاتری خواهد گرفت. گوگل می‌تواند لینک‌هایی که توسط UGC یا صاحب یک سایت واقعی تولیدشده را از لینک های تصنعی تشخیص دهد و ارزش این دو کاملاً متفاوت هست.

فاکتورهای مهم لینک بیلدینگ

روی هم رفته فاکتورهای بک لینک هر روز بیشتر می شوند. اما با رعایت همین فاکتورها میتوانید بک لینک های با کیفیت تری برای سایت خود بسازید تا رتبۀ سایت خود را در گوگل افزایش دهید.

 

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما